بهره‌برداري از مسير ريلي مراغه- اروميه با ۴ هزار ميليارد ريال اعتبار
بهره‌برداري از مسير ريلي مراغه- اروميه با ۴ هزار ميليارد ريال اعتبار

به گزارش تایسیز اذربایجان  به نقل از فارس، شاپور ارصلانی اظهار داشت: اعتباری که معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن کشور برای اجرا و بهره‌برداری راه آهن مراغه- ارومیه هزینه‌کرد معادل ۴ هزار میلیارد ریال است. وی با اشاره به اینکه کل مسیر یاد شده ۱۸۳ کیلومتر است، افزود: اجرای این پروژه از سال ۸۵ کلنگ‌زنی شده که […]

به گزارش تایسیز اذربایجان  به نقل از فارس، شاپور ارصلانی اظهار داشت: اعتباری که معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن کشور برای اجرا و بهره‌برداری راه آهن مراغه- ارومیه هزینه‌کرد معادل ۴ هزار میلیارد ریال است.

وی با اشاره به اینکه کل مسیر یاد شده ۱۸۳ کیلومتر است، افزود: اجرای این پروژه از سال ۸۵ کلنگ‌زنی شده که ۸۵ کیلومتر از آن در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسید و با تکمیل مابقی پروژه امروز شاهد بهره‌برداری کامل این طرح هستیم.

ارصلانی از مهم‌ترین اهداف این پروژه را اتصال آذربایجان‌غربی به خصوص مرکز این استان به شبکه ریلی کشور اعلام و تاکید کرد: تحقق این هدف زمینه رونق اقتصادی و صنعتی منطقه، رسیدن شبکه ریلی به مرزهای غربی کشور، افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق سیستم حمل و نقل ریلی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی، کاهش سوانحه جاده‌ای و … را نیز فراهم می‌آورد.

این مقام ارشد استان در حوزه حمل و نقل ریلی، در تشریح جزئیات اهداف یاد شده عنوان داشت: پیش‌بینی شده با بهره‌برداری از این خط ریلی سالانه ۵ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت که معادل ۵۰ میلیارد ریال است اتفاق خواهد افتاد.

وی درباره مسافر و تناژ بار جابه‌جایی این شبکه ریلی گفت: برای سال اول جابه‌جایی ۱٫۵ میلیون تن کالا و یک‌میلیون نفر مسافر از طریق خط ریلی مراغه- ارومیه برنامه‌ریزی شده است.

به گفته ارصلانی خط آهن نقده- ارومیه شامل چهار ایستگاه است که دو ایستگاه نقده و ارومیه به عنوان ایستگاه‌های اصلی و شیرین بلاغ و رشکن به عنوان ایستگاه‌های بین راهی این مسیر محسوب می‌شوند.

با توجه به هم مرز بودن استان آذربایجان‌غربی با کشورهای عراق و ترکیه که شاهراه ارتباطی ایران و اروپا محسوب می‌شوند، امیدواریم بهره‌برداری از این خط ریلی تحولات اقتصادی قابل توجهی را در منطقه و کشور به دنبال داشته باشد.

گزارش فارس حاکی است، راه‌آهن آذربایجان یکی از نواحی نوزده‌گانه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، محدوده این اداره‌کل شامل چهار محور در مسیر میانه- مراغه- تبریز، تبریز- صوفیان- جلفا، صوفیان- رازی و مراغه- مهاباد فعال است که شامل ۳۸ ایستگاه با ۷۲۰ کیلومتر خط اصلی و ۳۰۰ کیلومتر خط فرعی، صنعتی و تجاری است.

راه‌آهن آذربایجان محدوده استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل را شامل می‌شود.