تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در دولت سیزدهم افزایش یافت
تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در دولت سیزدهم افزایش یافت

تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در دولت سیزدهم افزایش یافترییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از رشد قابل توجه تعداد دانشجویان خارجی پذیرفته شده در رشته های مختلف این دانشگاه طی یک سال اخیر و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم خبر داد. بهمن نقی پور پذیرش تعداد دانشجویان خارجی توسط دانشگاه های […]


تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در دولت سیزدهم افزایش یافت
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از رشد قابل توجه تعداد دانشجویان خارجی پذیرفته شده در رشته های مختلف این دانشگاه طی یک سال اخیر و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم خبر داد.

بهمن نقی پور پذیرش تعداد دانشجویان خارجی توسط دانشگاه های مختلف را نشانه بارز از رتبه های بالای علمی، تحقیقاتی و آموزشی آنها در بین دانشگاه های جهان دانست و افزود: بر همین اساس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به دلیل ارتقای جایگاه بین المللی خود توانسته است طی یک سال اخیر و به خصوص هفته های گذشته دانشجویانی را از کشورهای مختلف منطقه پذیرش کند.

وی اظهار داشت: در حالی که در آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها تعداد ۲۲۰ نفر دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز تحصیل می کردند، در هفته های اخیر تعداد ۱۵۰ نفر نیز به این دانشجویان اضافه شده و بسیار امیدواریم تا در ماه ها و سال های آینده عملکرد بسیار بهتری نیز در این زمینه داشته باشیم.

نقی پور، اتباع کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، اقلیم کردستان عراق و لبنان را بیشترین تعداد دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام و اضافه کرد: برخورداری از هیات علمی قوی، استادان مجرب، تلاش برای توسعه روابط بین المللی دانشگاه، برخورداری از امکانات مناسب آزمایشگاهی و کارگاهی و داشتن یکی از بهترین، مدرن ترین و مجهزترین خوابگاه های دانشجوئی ایران، غذاخوری های استاندارد، کلاس ها و تخت های آموزشی و امکانات رفاهی از جمله مزیت های مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جلب دانشجویان خارجی می باشد.

وی کسب رتبه های برتر در جشنواره های مختلف علمی و پژوهشی و نیز چاپ مقالات استادان در مجلات بین المللی را جزو دستاوردهای مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی یک سال اخیر بیان کرد و با اشاره به اینکه این دانشگاه هم اکنون جزو پنج دانشگاه برتر و ممتاز ایران است، ادامه داد: هم اکنون تعداد ۹ هزار و ۵۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف در این مرکز علمی و آموزشی تحصیل می کنند که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تلاش داریم تا ظرف پنج سال آینده ۲۰ درصد به تعداد دانشجویان خود اضافه کنیم.

نقی پور از کسب رتبه اول کمیته تحقیقات دانشجوئی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در کشور خبر داد و از این دانشگاه به عنوان یکی از موفق ترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور یاد کرد و افزود: این مجموعه دانشگاهی، آموزشی و بهداشتی در سایه زحمات، تلاش ها و دلسوزی اساتید، مسئولین و کارشناسان مجرب و توانمند و نیروی عظیم دانشجویی دارای جایگاه ویژه ای در تمامی عرصه های علمی، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی است.

به گفته وی بر اساس ارزیابی های کشوری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، جایگاه دوم و سوم جشنواره های آموزشی و پژوهشی را به دست آورده و در جشنواره ملی – هنری «سیمرغ» و قرآنی نیز رتبه های نخست حوزه علمی فرهنگی را دریافت کرده است.

نقی پور از دانشجویان به عنوان بال پرواز جامعه به سمت شکوفایی و پیشرفت در تمامی عرصه های علمی، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی یاد کرد و ادامه داد: دانشجویان آینده سازان کشور هستند و دوران دانشجویی بهترین زمان برای توانمندسازی آینده فردی است.

وی توجه به کیفی سازی رشته های موجود به همراه ایجاد و راه اندازی رشته های جدید را یکی از سیاست های مهم دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد و گفت: بر همین مبنا طی یک سال اخیر تعداد ۶ رشته جدید آموزشی در این مجموعه دانشگاهی راه اندازی شده است.

نقی پور، دکترای تخصصی فیریک پزشکی، فلوشیب نوروفیزیولوژی بالینی، فلوشیب مراقبت های ویژه کودکان، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی و کارشناسی فوریت های پزشکی و پیش بیمارستانی را رشته های جدید تاسیس شده در دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام و اضافه کرد: علاوه بر راه اندازی این رشته های تحصیلی، پیگیری ها برای ایجاد گروه آموزشی سلامت سالمندان نیز به انجام رسیده است.

به گفته وی با پیگیری های دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مساعدت وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالی، گروه آموزشی سلامت سالمندان به طور رسمی تصویب شده و مراحل اداری آن در دست پیگیری است.

وی با بیان اینکه علم پدیده ای فرامرزی است و باید برای دست یابی به عرصه های جدید همواره در تلاش بود، یادآور شد: حوزه بهداشت و درمان و علوم پزشکی بیش از سایر علوم از این قاعده پیروی می کنند و باید روابط بین المللی با دانشگاه های مختلف جهان روز به روز توسعه یافته و تبادل استاد و دانشجو همواره بسط و گسترش داده شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز رتبه سومی این دانشگاه در حوزه پژوهشی را یادآور شد و با اشاره به اینکه این جایگاه ها در سایه تلاش های شبانه روزی اعضای هیات علمی و استادان و دانشجویان محقق شده است، اظهار داشت: این در حالی است که به لحاظ تعداد اعضای هیات علمی ، رتبه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در کشور هشتم است.

نقی پور همچنین از ارتقای ۵۰ رتبه ای دانشگاه علوم پزشکی تبریز در رتبه بندی مجامع علمی بین المللی طی یک سال گذشته خبر داد و افزود: در حوزه فناوری و تحقیقات دانشجوئی نیز رتبه اول کشور را در اختیار داریم که تاکنون تنها یک بار مقام سومی و یک بار نیز رتبه چهارمی را کسب کرده بودیم.

وی با بیان اینکه حوزه پژوهش دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز رتبه نخست ایران و خاورمیانه را دارد، اعلام کرد: هم اکنون در این حوزه رتبه ۵۷ جهان را در اختیار داریم که این جایگاه نسبت به پارسال ۲۰ پله ارتقا داشته است.

نقی پور، تولید ماده اولیه داروی مزالازین را آخرین دستاورد مهم دانشمندان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان و اضافه کرد: محققان این دانشگاه برای نخستین بار در کشور موفق شدند ماده اولیه داروی «مزالازین» ( مورد استفاده در درمان التهاب روده ) را در مرکز رشد و فناوری داروئی این مجموعه تولید کنند.

وی این محصول را استراتژیک و مهم خواند و گفت: مقدمات تولید این ماده از حدود پنج سال قبل در مرکز تحقیقات داروئی دانشگاه علوم پزشکی تبریز آغاز شد و پس از مطالعات اولیه، مرحله تولید این ماده اولیه از سال ۱۳۹۶ در این مرکز شروع شد تا اینکه پس از آزمایش های مختلف و اخذ مجوزهای لازم از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ماده اولیه داروی مهم علم پزشکی یعنی مزالازین در تبریز تولید رسمی شد.

نقی پور با بیان اینکه صفر تا ۱۰۰ این ماده اولیه توسط محققان و تولیدکنندگان تبریزی و ایرانی انجام شده است، ادامه داد: تامین ماده اولیه این دارو همه ساله حدود سه میلیون دلار هزینه داشت که با تولید آن در داخل کشور صرفه جوئی ارزی حاصل شده و نیازمندی به کشورهای خارجی از بین می رود.

دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.

۱۳ مرکز آموزشی و درمانی، ۳۰ مرکز تحقیقاتی، توسعه و رشد فناوری و تعداد ۱۹ شبکه بهداشت از جمله امکانات دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد.