رواق های مقبره «دو کمال» تبریز مرمت می شود
رواق های مقبره «دو کمال» تبریز مرمت می شود

به گزارش تایسیز اذربایجان  بابک شریفی روز چهارشنبه در بازدید از مجموعه باغ و مقبره « دوکمال» تبریز، با بیان اینکه تلاش داریم پروژه های بازآفرینی را در کنار پروژه های عمرانی جدید پیش ببریم، افزود: علاوه بر رسالت سازمانی، حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی شهر را وظیفه خود می دانیم و برای حفظ این […]

به گزارش تایسیز اذربایجان  بابک شریفی روز چهارشنبه در بازدید از مجموعه باغ و مقبره « دوکمال» تبریز، با بیان اینکه تلاش داریم پروژه های بازآفرینی را در کنار پروژه های عمرانی جدید پیش ببریم، افزود: علاوه بر رسالت سازمانی، حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی شهر را وظیفه خود می دانیم و برای حفظ این میراث گران بها تلاش خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس بودجه مصوب سال ۹۷، شهرداری تبریز با همکاری و هماهنگی مناطق و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ماموریت خود را ایفا خواهد کرد، اظهار داشت: با ارتباط ایجاد شده میان شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی تلاش داریم در سریع ترین زمان ممکن به مناسب سازی محیط اطراف باغ دو کمال اقدام کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد موضوع مناقصه، شناسایی و عقد قرارداد با پیمانکار ذی صلاح در کمترین زمان ممکن انجام و در صورت مساعد بودن شرایط جوی در مهلت باقی مانده از سال بخشی از عملیات مرمت و بازسازی آغاز و اجرایی شود.
باغ و مقبره «دو کمال» تبریز، آرامگاه کمال‌الدین بهزاد و کمال‌الدین مسعود خجندی است که در محله تاریخی بیلانکی این شهر قرار دارد.
کمال‌الدین بهزاد، نقاش و نگارگر (مینیاتوریست) چیره ‌دست ایرانی قرن دهم هجری و نگارگر مکتب هرات است که در دربار سلطان حسین بایقرا و نزد امیر علیشیر نوایی در هرات تقرب یافت و بعد از استیلای شاه اسماعیل اول صفوی بر ازبکان، همراه وی به تبریز آمد و در دوره شاه تهماسب صفوی نیز در تبریز با احترام زیست و در آنجا درگذشت.
کمال‌الدین مسعود خجندی نیز از شعرای معروف قرن هشتم و نهم هجری قمری است که بعد از تشرف به حج در تبریز زندگی کرد و تحت حمایت سلطان جلایر قرار گرفت و چون سلطان حسین جلایری یکی از ارادتمندان کمال‌الدین خجندی بود، در محله بیلانکی، باغی را به شیخ هدیه و در آنجا خانقاهی برای وی بنا کرد و از این زمان باغ مذکور به «باغ کمال» مشهور شد.
آرامگاه این دو شاعر و هنرمند در سال ۱۳۳۸ خورشیدی توسط فرهنگ‌ دوستان تبریزی کشف و بعدها به همت انجمن آثار ملی، مرمت و لوح یادبود در آن نصب شد.
این اثر تاریخی به سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۰۵۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.