شهر شهریار به این زودی شهر نخواهد شد
شهر شهریار به این زودی شهر نخواهد شد

 متقاضیانی که عجله دارند می‌توانند از امتیاز شهر شهریار انصراف داده و  شهر سهند را جایگزین نمایند . نجیبه پورکریم مدیرکل راه و شهرسازی استان در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل اظهار داشت: در زمینه ساخت مسکن در سطح استان، ۸۱۴ کیلومتر پروژه های آزاد راهی در قالب  ۱۴ قطعه درحال ساخت […]

 متقاضیانی که عجله دارند می‌توانند از امتیاز شهر شهریار انصراف داده و  شهر سهند را جایگزین نمایند



. نجیبه پورکریم

مدیرکل راه و شهرسازی استان در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل اظهار داشت: در زمینه ساخت مسکن در سطح استان، ۸۱۴ کیلومتر پروژه های آزاد راهی در قالب  ۱۴ قطعه درحال ساخت است که ۵۵۵ کیلومتر آن در استان ما است و ۷۱۵‌‌ کیلومتر از بزرگ راهها در محورهای مختلف در حال ساخت می باشد  که ۲۷۷ کیلومتر راه اصلی و ۵۸۰ کیلومتر راه ریلی در دست ساخت است و  تبریز – میانه از جمله این راه‌های ریلی است که کاهش ۱۰۰ کیلومتری از لحاظ مسافت  و پنج ساعت از لحاظ  زمان را به دنبال خواهد داشت.

امیر بخشی زاده در خصوص وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در استان گفت: از تعداد ۲۷۴ هزار نفر ثبت نام کننده  نهضت ملی مسکن ۳۹ هزار نفر تأیید شدند که تنها ۱۵ هزار نفر از این متقاضیان تائید شده آورده اولیه ۴۰ میلیون را تامین کرده‌اند.

بخشی زاده تصریح کرد:  وظیفه دولت تامین زمین رایگان و معرفی متقاضیان به بانک‌ جهت استفاده از تسهیلات می باشد و هزینه ساخت با متقاضیان است که قسمتی را به صورت تسهیلات و بخشی را باید به صورت نقدی پرداخت کنند.

وی در مورد تامین زمین برای نهضت ملی مسکن نیز گفت: در این طرح به واسطه ماده ۱۰ اراضی دولتی در اختیار سایر سازمان‌ها و ارگان های دولتی باید در اختیار راه و شهرسازی قرار گیرد که ۱۳۴ هکتار با همکاری ادارات و نهادهای استانی به نام راه و شهرسازی سند زده شده و از طریق ماده ۹ نیز ۶ هزار هکتار زمین در ۲ ماه گذشته با تغییر نمایندگی از منابع طبیعی در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفته و همچنان پیگیر شناسایی اراضی ذیل این دو ماده هستیم. 
وی در خصوص همکاری بانکها در خصوص ارائه تسهیلات افزود: به غیر از بانک مسکن دیگر بانکها همکاری خوبی در این زمینه نداشته اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یادآور شد: بر اساس سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم به دنبال واگذاری قطعات تک واحدی در متراژ بالای ۲۰۰متر در شهرهای کوچک استان هستیم که در این خصوص تا کنون بیش از یک هزار قطعه در شهرهایی از جمله صوفیان، ورزقان، بناب، هشترود، قره آغاج، عجب‌شیر و هریس واگذار شده و علاوه بر این برای ایجاد باغ شهرهای ویلایی در مناطقی چون مرند، سراب، اهر، اطراف تبریز، مراغه و ورزقان در حال استحصال زمین هستیم.

بخشی زاده خاطرنشان کرد: شهر شهریار یک شهر غیر دولتی و شهر خصوصی است و در این شهر بیش از ۳۰۰ هکتار زمین ملی به نام دولت است و توافق شده است ۱۳۲ هکتار زمین به مردم واگذار شود، اما تکمیل زیرساخت ها در این شهر زمان بر خواهد بود  و با توجه به اینکه هزینه توپوگرافی و آماده سازی بالاست و  فعلاً در قیمت کارشناسی مشکل داریم، هم‌وطنانی که برای تأمین مسکن عجله دارند می‌توانند از امتیاز شهر شهریار انصراف داده و  شهر سهند را جایگزین شهریار نمایند.

وی ادامه داد: در شهر جدید سهند۳ هزار واحد بدون مالک داریم و  این تعداد طبق مطالعات علمی تامین شده و تمام مقررات ملی ساختمان رعایت شده و این شهر زیرساخت مناسبی اعم از بودجه خیابان، آب، برق و گاز را داراست در حالی که  وصول این امکانات در شهر شهریار زمان بر خواهد بود لذا مردم می توانند ضمن  بازدید، نسبت به تهیه مسکن در  شهر جدید سهند اقدام کنند، اما اعلام می‌کنیم که در مورد شهر جدید شهریار عقب نشینی نکرده‌ایم و همچنان پای کاریم تا به نتیجه مطلوب

بخشی زاده در ادامه به جزئیات پروژه شهرک جوانان اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۴۰۰ هزار سکونت گاه غیر رسمی با بستر نامناسب وجود دارد که برای ساماندهی این این شرایط در پی احداث واحدها در شهرک جوانان هستیم.
وی با بیان اینکه از نظر مهندسی مکان شهرک جوانان مشکل گسل و رانش ندارد، افزود: ساختمان ها با تمهیدات مهندسی و محدودیت طبقات سه طبقه ای و با برنامه ریزی مهندسی در این شهرک احداث خواهد شد.
مدیرکل و رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ضمن بررسی های انجام شده از توپوگرافی منطقه، ۱۳۰ هکتار  به ۹۰ هکتار کاهش یافت، ادامه داد: شهرداری مکلف است ۷ هزار واحد مسکونی در این منطقه ایجاد کند، که تفاهم نامه ای در این زمینه امضا و به تهران ارسال شده و در دست بررسی است.

قطار میانه – تبریز تا دهه فجر  امسال و یا نهایتاً بعد از عید بازگشایی خواهد شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان این‌که یکی از مشکلات استان ما تعدد پروژه‌های عمرانی و کمبود اعتبارات است، ادامه داد: البته اعتبارات در پروژه‌های مختلفی هزینه می‌شود، چراکه ۱۴ قطعه آزادراه شروع کردیم که هر کدام حداقل۲۰ کیلومتر بوده و هر کیلومتر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار می‌طلبد.