مطالبات مردم آذربایجان شرقی از دولت مردمی
مطالبات مردم آذربایجان شرقی از دولت مردمی

مطالبات مردم آذربایجان شرقی از دولت مردمی به قلم طاهر خیری/روزنامه نگار سفر دو روزه رئیس جمهور به آذربایجان شرقی در ۱۸ و ۱۹ خرداد ، فرصت مغتنمی است تا مشکلات این استان مطرح و مطالبات به حق مردم به گوش رئیس دولت سیزدهم برسد. پیگیری مصوبات سفر دور اول، دیدار با فعالان اقتصادی، رسیدگی […]

مطالبات مردم آذربایجان شرقی از دولت مردمی

به قلم طاهر خیری/روزنامه نگار

سفر دو روزه رئیس جمهور به آذربایجان شرقی در ۱۸ و ۱۹ خرداد ، فرصت مغتنمی است تا مشکلات این استان مطرح و مطالبات به حق مردم به گوش رئیس دولت سیزدهم برسد.

پیگیری مصوبات سفر دور اول، دیدار با فعالان اقتصادی، رسیدگی به مشکلات مردمی و افتتاح چندین طرح عمرانی از اهداف این سفر عنوان شده است.

سید ابراهیم رئیسی در حالی این هفته میهمان مردم آذربایجان شرقی است که در سفر سال گذشته خود در ۱۲ خرداد وعده تشکیل شرکت مس آذربایجان داده بود و اکنون پس از یک سال این وعده عملیاتی و مطالبه مردم استان محقق می شود.

ارزیابی عملکرد مدیران استانی رویکردی است که رئیس جمهور در دور دوم سفرهای استانی خود اتخاذ کرده است. در این راستا با گزارش هایی که از عملکرد دستگاه های اجرایی استان به نهاد ریاست جمهوری ارسال شده است و با بررسی میزان رضایت مندی مردم از مسئولان محلی گمان می رود مدیران برخی از سازمانهای دولتی که همگام با سیاست های دولت سیزدهم حرکت نکرده و ناکارآمد بوده اند عزل شوند.

واقعیت این است که طرح های فراوانی از سالها پیش کلنگ زنی شده اما به دلیل کمبود اعتبار و هزینه های بسیار بلاتکلیف مانده اند و روند بهره برداری این طرح ها طولانی شده است.

راه آهن میانه به تبریز، بزرگراه تبریز به اهر، احیای دریاچه ارومیه، طرح انتقال آب ارس به تبریز، طرح بازسازی مقبره الشعرا و توسعه خطوط متروی تبریز از جمله مهمترین این طرح ها هستند.

آذربایجان شرقی به دلیل واقع شدن در مسير جاده ابريشم و داشتن موقعيت ويژه جغرافيايي به عنوان چهار راه ارتباطي ايران و اروپا و دروازه مشرق زمین محسوب می‌شود.

این استان یکی از قطب های مهم صنعتی و اقتصادی ایران اسلامی است. وجود بسیاری از صنایع مادر از جمله تراکتورسازی، ماشین سازی، پتروشیمی و پالایشگاه با قابلیت‌های بالقوه و بالفعل فراوان به رونق صنایع و توسعه منطقه کمک شایانی کرده است.

بیش از پنج هزار واحد صنعتی فعال در استان وجود دارد که شامل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی، صنایع نساجی و چرم، صنایع شیمیایی و سلولزی، قطعه‌سازی، صنایع خودرو، ریخته‌گری، صنایع بالادست نفت، فولاد و پتروشیمی است.

همچنین منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس به وسعت ۵۱ هزار هکتار، وجود بیش از ۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی و شهرک اختصاصی سرمایه‏گذاری خارجی در نقاط مختلف استان نشان از پتانسیل های فراوان برای شکوفایی اقتصادی و تسریع سرمایه‌گذاری در آذربایجان شرقی دارد.

در همین حال فعالان اقتصادی انتظار دارند رئیس جمهور نقش پررنگی به بخش خصوصی استان در اقتصاد کشور بدهد و در راستای حل مشکلات و دغدغه های اهالی صنعت و تجارت مثل تامین نقدیندگی یا تامین مواد اولیه کوشا باشد.

آذربایجان شرقی با دارا بودن ۱۹۶ هزار هکتار اراضی آبی و ۵۸۲ هزار هکتار اراضی دیمی، جزء استان‌های برتر در تولید محصولات کشاورزی و دامی می‌باشد.

از جمله این محصولات مهم و عمده انگور، زردآلو، سیب درختی، سیب زمینی، گردو، بادام، عسل، گوشت قرمز است.با اینکه ۱۵٫۲ درصد تولید ناخالص داخلی به بخش کشاورزی این استان اختصاص دارد اما سهم ۱۲٫۵ صادرات ناچیز است و باید تولیدات کشاورزی استان سهم بیشتری در صادرات و بازارهای هدف داشته باشد.

مکانیزاسیون و توسعه بخش کشاورزی استان با توجه به ظرفیت های فراوان انتظار فعالان این حوزه از رئیس جهموری است.

متاسفانه با وجود این همه ظرفیت و توانمندی ها، آذربایجان شرقی فقط توانسته است ۲ درصد سهم بازار های همسایه پیرامون خود را به دست بگیرد و اکنون کشورهایی مثل چین یا ترکیه این بازارها را تصاحب کرده اند. با اینکه زمینه های مشترک تاریخی، دینی و زبانی بین مردم استان و همسایگان وجود دارد لکن در گذشته و اکنون از این فرصت استفاده نشده و چه بسا مورد غفلت مسئولان و صنعتگران قرار گرفته است.

دیپلماسی اقتصادی، حلقه مفقوده افزایش ارتباطات تجاری و اقتصادی استان با همسایگانش در سال های اخیر بوده و مورد غفلت قرار گرفته است.

طرح انتقال آب رودخانه ارس به تبریز بعد از گذشت ۱۰ سال از کلنگ زنی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبار تکمیل و به بهره برداری نرسیده است.

تبریزیها از رئیس جمهور دولت سیزدهم می خواهند تا با تزریق اعتبار امسال این طرح اساسی به سرانجام برسد.

به نظر می رسد اکنون با همدلی مسئولان دولت سیزدهم در استان زمینه تشکیل شرکت مس آذربایجان و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در حوزه معدن فراهم شده است.

تاسیس این شرکت می تواند مسیر توسعه معدنی استان را هموار کند. اکنون تشکیل این شرکت به مطالبه مردم این خطه از رئیس جمهور تبدیل شده است.

واقعیت این است که شرکت مس آذربایجان باید از سالها قبل به وجود می آمد اما با تعلل مسئولان دولت های قبلی این امر تاکنون محقق نشده و سالهاست که با خام فروشی و ارسال مواد معدنی به استان های دیگر در حق مردمان دیار زرخیز آذربایجان شرقی اجحاف شده است.

مردم و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی از رئیس جمهور انتظار دارند برای پست های کلیدی در سازمان های اقتصادی و صنعتی از مدیران بومی کارامد استفاده کند.

چرا که مدیران بومی بهتر از مدیران غیربومی بر ظرفیت ها و امکانات استان شناخت و اشرافیت دارند.

چه بسا در دولت های قبلی مدیرانی از استان های دیگر انتخاب شده اند که موفق عمل نکرده اند.

تبریز با ظرفیت های فراوانی که دارد می تواند به کانون دیپلماسی اقتصادی،سیاسی و فرهنگی کشور و منطقه تبدیل شود.

میزبانی اجلاس های بین المللی در تبریز، میزبانی از مقامات بلندپایه سیاسی کشورهای همسایه و دعوت از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی با هدف تحرک در مراودات تجاری و اقتصادی استان با کشورهای همسایه از جمله راهکارهای ارتقای جایگاه آذربایجان شرقی در عرصه دیپلماسی هستند.