معبود عباس زاده:پروژه هیپلیچینگ بهترین پروژه محیط زیستی کشور است
معبود عباس زاده:پروژه هیپلیچینگ بهترین پروژه محیط زیستی کشور است

مدیر مجتمع مس سونگون: پروژه هیپلیچینگ بهترین پروژه محیط زیستی کشور است مدیر مجتمع مس سونگون با ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده در این مجتمع این معدن را بعنوان قلب تپنده آذربایجان برشمرد. به گزارش تایسیز نیوز به نقل از عصر تبریز، معبود عباس زاده در بازدید اصحاب رسانه از مجتمع مس سونگون […]

مدیر مجتمع مس سونگون:

پروژه هیپلیچینگ بهترین پروژه محیط زیستی کشور است

پروژه هیپلیچینگ بهترین پروژه محیط زیستی کشور است

مدیر مجتمع مس سونگون با ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده در این مجتمع این معدن را بعنوان قلب تپنده آذربایجان برشمرد.

به گزارش تایسیز نیوز به نقل از عصر تبریز، معبود عباس زاده در بازدید اصحاب رسانه از مجتمع مس سونگون در رابطه با پروژه هیپلیچینگ ( تولید مس کاتودی ) گفت: مجتمع مس سونگون بزرگترین معدن مس ایران و خاورمیانه محسوب می شود که ۵ میلیارد تن ذخایر منابع زمین شناسی موجب کسب رتبه یک برای این مجتمع گردیده و این در حالی است که تنها ۷ تا ۱۰ درصد اکتشافات ما تکمیل شده اند که امید است با شناسایی اکتشافات جدید بتوانیم نهایت بهره را از ذخایر این معدن ببریم که خروجی آن ثروت، رفاه و اشتغال برای جوانان خواهد بود.

وی افزود: از جمله پروژه هایی که در طی چندین سال بر اساس مطالعات علمی تعریف شده و مورد بررسی قرار گرفته پروژه هیپلیچینگ است که نتیجه آن منوط بر این بوده که بارهای ذخیره شده معدنی با بهترین روش برای تولید مس کاتد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیر مجتمع مس سونگون ادامه داد: بارهای معدنی در معدن پس از خروج به چند قسمت تبدیل می شوند که یک قسمت آن باطله بوده و نسبت آن دو به یک است، مواد معدنی باقی مانده نیز به چند دسته تقسیم می شوند که یک دسته سنگ های سولفیدی است که وارد کارخانه می‌شوند و اکسید آن تقریبا ۷ درصد می‌باشد و تنها تکنولوژی که می تواند در جمهوری اسلامی ایران آن را تبدیل به کنسانتره کند و نهایتا به ذوب برساند کارخانه فولوتاسیون است که در این کارخانه نیز هر چقدر اکسید بیشتر باشد امکان فرآوری کمتر خواهد بود.

وی در رابطه با مواد اکسیدی گفت: مواد اکسیدی حدود ۰٫۳۱ تا ۰٫۳۵ درصد هستند که وارد کارخانه نمی شوند و پس از دامپ مواد اکسیدی، حدود ۳۵ میلیون تن ماده معدنی جمع آوری می شود که این مواد معدنی دارای مس هستند و می‌توانیم با یک تکنولوژی به نام هیپلیچینگ از آن بهره ببریم. این پروژه جز ۳ پرژه هیپ دره ای در جهان است که تنها در ۲ کشور اجرا میشود‌. از سال ۱۳۹۲ عملیات مهندسی این طرح آغاز شده و در سال ۱۳۹۷ این پروژه به قرارداد رسیده و اجرایی گردیده است. این پروژ در سال ۱۴۰۱ تنها ۵۱ درصد پیشرفت داشته که در سال جاری به ۱۰۰ درصد پیشرفت رسیده است. از طرفی شرایط آب و هوایی موجب شده تا این پروژه فقط در بهار و تابستان اجرا گردد چراکه اگر این بستر به پاییز و زمستان برسد بسیار سخت خواهد بود اما همکاران ما توانسته‌اند در فصول سرد سال آنرا پیش ببرند.

عباس زاده خاطرنشان کرد: مساحت هیپ ۱۴ هکتار است که در هر پد آن عملیات شبکه گذاری همانند آبیاری قطره ای اتفاق افتاده است هر پد حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن ماده معدنی دارد که هرکدام از آنها مس PLS تولید می‌کنند. به لحاظ محیط زیستی نیز اولین لایه، لایه رس می‌باشد که با توجه به استاندارد ها ریخته شده و سپس وارد آزمایشسگاه های جامع می شود تا استاندار مطلوب را دریافت کند و پس از تایید مشاور و ناظر وارد مرحله GCL می‌شود که در مجتمع مس سونگون استاندارد آنها ۴۰ درصد بالای استاندارد های جهانی است بنابراین این پروژه هیچ مشکلی برای محیط زیست ندارد.

وی در پایان افزود: پروژه هیپلیچینگ بهترین پروژه محیط زیستی کشور است که اگر این اتفاق نیفتد پس از بارش باران سنگ ها شسته شده و مس وارد طبیعت خواهد شد که همین سبب می شود محیط زیست تخریب شده و دامپ ها انباشته شوند و دیگر جایی برای مواد معدنی باقی نماند و از طرفی این طرح ۱۵۰۰ میلیارد تومان سود برای کشور دارد و به لحاظ اشتغال نیز ۷۰۰ نفر از طریق این طرح اشتغال مستقیم و غیر مستقیم دارند.