نشان طلای خونی بر سینه شهروند تبریزی
نشان طلای خونی بر سینه شهروند تبریزی

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از فارس، نهمین روز مرداد ماه با نام انسان‌های سخاوتمندی گره خورده است که با بذل جان خویش همچون بارانی هستند که بر کویر تشنه لب می‌بارند و نیازمندان دریافت خون را با خون‌های اهدایی خود به زندگی برمی‌گردانند. اصغر فروتن‌راد یکی از آن مردان سخاوت‌مند است که نام نیک […]

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از فارس، نهمین روز مرداد ماه با نام انسان‌های سخاوتمندی گره خورده است که با بذل جان خویش همچون بارانی هستند که بر کویر تشنه لب می‌بارند و نیازمندان دریافت خون را با خون‌های اهدایی خود به زندگی برمی‌گردانند.

اصغر فروتن‌راد یکی از آن مردان سخاوت‌مند است که نام نیک او در بین اهداکنندگان مستمر خون در استان و کشور به چشم می‌خورد.

اصغر فروتن‌راد متولد سال ۱۳۴۲ دارای تحصیلات کارشناسی زمین‌شناسی  و صاحب  دو فرزند است البته باید گفت او در این راه تنها نیست بلکه به همراه سه برادر دیگر خود در تبریز به صورت خانوادگی در امر ترویج و اشاعه اهدای خون فعال بوده و همه آنها اهدا‌کنندگان مستمر خون هستند.

در یک عصر گرم مرداد ماه تابستان که به مدد کولرگازی فضای دیدار و گفت‌وگو  خنک شده بود، مهمانش شدم تا با همدیگر دفترچه خاطراتش را ورق بزنیم و او از سال‌هایی برایم سخن بگوید که برای اولین بار تصمیم گرفته بود یکی از اهداکنندگان خون در زمان تحصیل باشد.

اصغر فروتن‌راد در سال ۶۰  و در حالی که ۱۸ بهار عمرش سپری شده بود در مسجد هنرستان صنعتی وحدت تبریز برای اولین بار خون اهدا کرده است و پس از آن هر سال به فاصله ۳ ماه به عنوان یک اهداکننده مستمر را ادامه داده است.

وی با اشاره به این که پدرش از خون اهدایی یکی از اهداکنندگان به زندگی بازگشته بود، گفت: «سال ۶۲ وقتی دولت عربستان حجاج ایرانی را مورد ضرب و شتم قرار داده بود، پدرم را با باتوم زده بودند و کبد پدرم به شدت آسیب دیده بود، بعد از یک سال پدرم مورد عمل جراحی کبد قرار گرفت.بر روی کیسه خونی که به پدرم تزریق شد، نام و نام خانوادگی اهداکننده خون و نوع گروه خونی آن فرد نوشته شده بود، من و سایر برادرانم وقتی این موضوع را دیدیم و متوجه شدیم که با اهدای خون یک نفر پدرمن به زندگی بازگشت ما نیز برای ادامه راهی که انتخاب کرده بودیم، مصمم شدیم»

راد ادامه داد: ما قبل از این که این اتفاق برای پدر رخ دهد، جزو اهداکنندگان  خون بودیم ولی ضرورت اهدای خون را نمی‌دانستیم و متوجه نبودیم این خون در کجا و چگونه مصرف می‌شود، بعد از این موضوع خیلی بهتر و با علاقه خاصی این کار را انجام دادیم.

آن طور که خودش می‌گوید،طی هشت سال دفاع مقدس این فاصله سه ماه را رعایت نمی‌کردند،« در هشت سال دفاع مقدس بدون رعایت فاصله زمانی سه ماهه هر وقت که از طریق صدا و سیما برای رزمندگانی که مجروح شده بودند،خون نیاز بود برای اهدای خون اقدام می‌کردیم».

وی می‌گوید: در سال‌های قبل بعد از برگزاری نماز عید فطر، اتوبوس سازمان انتقال خون در کنار مصلای تبریز متوقف بود و افرادی که مایل بودند، خون خود را اهدا می‌کردند در حالی که دیگر چنین برنامه‌ای برگزار نمی‌شود.

راد، طی سال‌های ۶۲ تا ۶۶ در تهران به عنوان یکی از اهداکنندگان مستمر خون شناخته شده بود و بعد از آن اهدای خون را در تبریز ادامه داده است.

وی، لابه لای صحبت‌های خود از کارت‌هایی صحبت می‌کند که بعد از اهدای خون از طریق سازمان انتقال خون به درب منازل اهداکنندگان  ارسال می‌شد که وی در مورد عبارت‌های نوشته شده  این کارت‌ها می‌گوید: در این کارت‌ها ضمن تشکر از اهدای خون ، نوع گروه خونی نوشته شده بود و در کنار آن با رنگ قرمز عبارت« اهداء خون سالم و مستمر، اهدای زندگی» درج شده و روی کارت‌ها مهر زده شده بود «خون شما قابل مصرف است».

راد، به عنوان یکی از اهداکنندگان مستمر در کشور شناخته شده است که از سال ۶۰ تا کنون هرسال به تعداد چهار نوبت اهدای خون داشته است و تنها در سال ۹۰ به علت انجام عمل جراحی، وقفه یک ساله‌ای در تعداد نوبت‌های اهدای خون  او به وجود آمده است، وی تاکنون بیش از ۱۵۰نوبت اهدای خون داشته است.

این شهروند تبریزی، توسعه و گسترش شعار «اهدای خون سالم، اهدای زندگی» را یک عمل انسان دوستانه و زیبا دانست و افزود: این شعار یک تعبیر عالی و شعار بسیار خوبی است ولی متاسفانه اکنون آن چنان که باید و شاید این کار خدا پسندانه را تبلیغات نمی‌کنند و عموم شهروندان به اهدای خون دعوت نمی‌شوند.

راد با اشاره به فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته در زمینه اهدای خون افزود: در اثر فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته، آگاهی مردم در این زمینه افزایش یافته است.

وی‌ در مورد مراحل اهدای خون اظهار داشت: مرحله اول پذیرش افراد است سپس معاینه پزشکی شامل فشار خون و پاسخگویی به چند سوال پزشکی صورت می‌گیرد،عمل خون‌گیری نیم ساعت طول می‌کشد و بعد از خون‌گیری ۱۵ دقیقه استراحت روی تخت ضروری است .

این شهروند تبریزی افزود: اهدای خون براساس وزن و فیزیک بدنی افراد صورت می‌گیرد و در هر نوبت ۴۵۰ سی سی خون از من دریافت می‌شود.

رکوردار اهدای خون در کشور با اشاره به اینکه بعد از اهدای خون مغز استخوان فرد فعال‌تر می‌شود، اظهار داشت: وقتی که فرد چندین نوبت اهدای خون دارد، مغز استخوان او برای تولید گلبول‌های قرمز فعال‌تر می‌شود و ممکن نیست دچار کم خونی شود.

با توجه به این که او جزو رکوردداران اهدای خون در کشور است، در دهه ۸۰ طی سه روز مراسمی که در تهران برگزار شده بود، از سوی وزارت کشور مورد تجلیل قرار گرفته و نشان طلای اهدای خون به او اعطا شده است همچنین دو سال پیش از دکتر هاشمی وزیر بهداشت لوح تقدیر دریافت کرد.

اصغر فروتن‌راد یکی از مروجان فرهنگ اهدای خون است و آن چنان که می‌گوید، هر اطلاعاتی که در مورد اهدای خون دارد، به دیگران منتقل می‌کند و سعی دارد عموم مردم را برای اهدای خون تشویق کند.

رکورددار اهدای خون در کشور، چهره بیمارانی که در انتطار دریافت اهدای خون هستند را به یاد آورده و بعد از هر با اهدای خون احساس شادی ،شوق و شعف تمام وجود او را فرامی‌گیرد.

وی با رضایت عمیق از این کار می‌گوید: واقعا احساس شادی و شعف می‌کنم، از خود بی‌خود شده و احساس رضایت خاصی همه وجودم فرامی‌گیرد، از خود و خدایم احساس رضایت دارم و از اینکه با این کار من، از دردها و آلام یک بیمار کاسته می شود، احساس آرامش می‌کنم.

راد با اشاره به این که پیش از این از اهداکنندگان خون یک آزمایش چکاب گرفته می‌شد، اظهار داشت:اهداکنندگانی که به عنوان اهداکنندگان مستمر شناخته شده بودند، در سال یک بار به صورت رایگان مورد چکاب و آزمایش قرار می‌گرفتند تا از نظر سلامت بدنی ارزیابی شوند ولی متاسفانه در طی سال‌های اخیر این آزمایش و چکاب سالانه حذف شده است و اگر دوباره این آزمایش انجام شود، خیلی بهتر است.

این شهروند تبریزی با بیان این که متاسفانه عموم شهروندان تنها در ایام خاصی از سال همچون ایام محرم و مخصوصا در روز عاشورا و روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان همزمان با شهادت حضرت علی علیه السلام، اقدام به اهدای خون می‌کنند، تصریح کرد: در این ایام خاص شهروندان برای اهدای خون صف‌های طولانی ایجاد می‌کنند و سازمان انتقال خون با تراکم خون‌های اهدایی مواجه می‌شود.

راد تاکید کرد: عموم شهروندان اطلاع ندارند خون‌های گرفته شده از مردم در این روزها ذا تنها به مدت یک ماه می‌توان نگهداری کرد بنابراین بهتر است شهروندان از ازدحام در این ایام خاص پرهیز کنند و در طول سال به اهدای خون اقدام کنند تا متخصصان این حوزه نیز بهتر بتوانند از اجزای خون‌های اهدایی همچون  پلاکت ،پلاسمای خون و گلبول قرمز استفاده کنند.

وی، تبلیغات صدا و سیمای مرکز استان و رسانه ملی برای مشارکت در امر اهدای خون را ضعیف اعلام کرد و افزود: با وجودی که اهدای خون توسط عموم شهروندان باعث نجات جان بسیاری از بیماران می‌شود ولی شاهد هستیم که صدا و سیما به شدت بر روی مواد غذایی که بسیار برای سلامت کودکان و خانواده‌ها مضر است همچون  چیپس، پفک و .. تبلیغ می‌کند در حالی که از پخش یک نماهنگ یا تیزر تبلیغاتی در مورد اهدای خون سالم و پاک دریغ می‌کنند.

و…

در حال حاضر با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه علم پزشکی، هنوز هیچ‌گونه جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده است و فقط خونی که توسط انسان‌های نیکوکار اهدا می‌شود، می‌تواند جان انسان‌های دیگر را از مرگ نجات بخشد.

فرهنگ‌سازی در زمینه اهمیت اهدای خون در جامعه ضروری است به ویژه در بین بانوان که طبق آمار ارائه شده، مشارکت بانوان در اهدای خون فقط پنج درصد است که متاسفانه آمار پایینی دارد.

 

گزارش ازمعصومه درخشان