کتابخانه علامه امینی در نجف بی صاحب است
کتابخانه علامه امینی در نجف بی صاحب است

به نقل از ایرنا، آیت الله سید جواد مرعشی در آیین تجلیل اش در مرکز اسناد منطقه شمااغرب در تبریز افزود: مرحوم علامه امینی، کتابخانه اش در نجف اشرف را با زحمات طاقت فرسا راه اندازی کرد و این مرکز مهم کتاب امروز در وضعیت ناخوشایندی است. وی اظهار داشت: من در بازگشت به تهران […]

به نقل از ایرنا، آیت الله سید جواد مرعشی در آیین تجلیل اش در مرکز اسناد منطقه شمااغرب در تبریز افزود: مرحوم علامه امینی، کتابخانه اش در نجف اشرف را با زحمات طاقت فرسا راه اندازی کرد و این مرکز مهم کتاب امروز در وضعیت ناخوشایندی است.
وی اظهار داشت: من در بازگشت به تهران تلاش خواهم کرد این موضوع را با فرزند مرحوم علامه امینی در میان بگذارم تا شاید فکری برای آن شود.
وی ادامه داد: کتابخانه مرحوم علامه امینی در نجف دارای نسخه های خطی و چاپی قدیمی ارزشمندی است و باید از این گنجینه کم مانند محافظت شود.
آیت الله مرعشی که زاده تبریز در سال ۱۳۲۵ شمسی است، گفت: تبریز از نظر قدرت علمی، خدمات فرهنگی و دینی در ایران و جهان نمونه است؛ تبریز جایگاه عالمان دینی برجسته ای چون آیت الله شهیدی صاحب مکاسب ، مرحوم آیت الله تبریزی صاحب کتاب المشتقات می باشد، ضمن اینکه اغلب علمای بزرگ نجف و همچنین مدرسین برجسته قم مثل مرحوم آیت الله العظمی حجت کوه کمری و آیت الله العظمی مرعشی نجفی تبریزی اهل تبریز و آذربایجان هستند.
وی تشریح کرد: تبریز شهر علامه هایی همچون علامه طباطبایی، علامه امینی، علامه جعفری و علمای کثیری است که کتابخانه های این بزرگواران نیز سرشار از منابع غنی دینی و علمی و نسخ قدیمی خطی است.
وی با بیان اینکه کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی انباشته از کتاب های قدیمی است و همه ساله نیز کتاب های زیادی به آنجا اهدا می شود، اظهار داشت: هم اکنون این کتابخانه دیگر ظرفیت گنجایش کتاب را ندارد و می توانم با پسر آیت الله در زمینه انتقال برخی کتب به تبریز صحبت کنم.
استاد برجسته حوزه در مورد برگشت به تبریز زادگاه خود نیز گفت: یک قاعده کلی است که «کل شی یرجع الی اصله»؛ من هم وقتی بعد از سال ها خانه پدری را در کوچه قره باغی ها دیدم که به همان شکل مانده است، آرزو کردم به زادگاه پدری ام برگردم.
آیت الله مرعشی با اشاره به اینکه آیت الله قراملکی از جمله علمای طراز اول و مظلوم تبریز است که هم اکنون کتاب هایش در مدارس و حوزه های علمیه تدریس می شود، افزود: زمانی در تبریز و حومه آن حدود ۱۰۰ مجتهد باسواد و اهل علم و قلم وجود داشت.
وی یادآوری کرد: از سال ۱۳۳۹ شمسی به طور رسمی ملبس و وارد حوزه علمیه مسجد جامع تبریز شدم و در ۱۴ سالگی کتاب گلستان سعدی را نزد مرحوم علامه جعفری تلمذ کردم.
آیت الله مرعشی با بیان اینکه از محضر علمای بزرگی بهره برده ام، اضافه کرد: سه چهار سالی در خدمت مرحوم آیت الله غروی بودم و در سال ۱۳۴۳ به پیشنهاد آیت الله مرعشی نجفی به قم مشرف شدم و ایشان بعد از پرسیدن ۲ سوال، بنده را در قم نگه داشتند.
وی اظهار داشت: در قم در محضر ایشان علم لغت و لغت شناسی را آموختم و نزد آیت الله شیخ حسن نوری همدانی خط را تلمذ کردم؛ مدتی نیز در مشهد نزد آیت الله سید جواد خامنه ای، پدر رهبر معظم انقلاب، تلمذ کردم و بعد به نجف اشرف کوچ کردم و از محضر آیت الله خویی، امام خمینی، علامه امینی و سید محمدباقر صدر بهره بردم.
وی افزود: از محضر اکثر مراجع از جمله آیت الله مرعشی نجفی اجازه نقل احادیث و نقل بیان و قلم و نیز اجازه اجتهاد دارم.
آیت الله مرعشی، تجلیل از دانشمندان، شاعران و پزشکان حاذق را ضروری دانست و گفت: نکوداشت بزرگان اهل فضل و علم لازم است و فقط نباید به عالمان دینی بسنده کرد، زیرا تبریز به وجود ادبایی چون شهریار و پروین اعتصامی می بالد.
مدرس حوزه های علمیه در مورد روایت مشهور شعر «علی ای همای رحمت» و در خواب دیدن آن توسط آیت الله مرعشی نجفی گفت: آیت الله مرعشی نجفی پس از آن خواب، آسید نصیر، خدمتکارش، و آقا میرزا تقی زرگر از علمای صاحب نام قم و اهل تبریز را به سراغ شهریار می فرستند و شهریار وقتی شعر را از زبان مرحوم آیت الله مرعشی می شوند، با تعجب می گوید من هنوز این شعر را برای کسی نخوانده ام.