یارانه مصرف‌کننده از جیب کشاورز پرداخت می‌شود/ راه‌حل دریاچه ارومیه اقتصادی است
یارانه مصرف‌کننده از جیب کشاورز پرداخت می‌شود/ راه‌حل دریاچه ارومیه اقتصادی است

به گزارش تایسیز اذربایجان  به نقل از فارس، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی وضعیت استان آدربایجان شرقی از نظر کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی به این استان سفر کرده‌اند. اعضای کمیسیون در بدو ورود به استان آذربایحان شرقی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حضور پیدا […]

به گزارش تایسیز اذربایجان  به نقل از فارس، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی وضعیت استان آدربایجان شرقی از نظر کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی به این استان سفر کرده‌اند.

اعضای کمیسیون در بدو ورود به استان آذربایحان شرقی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حضور پیدا کردند، در این نشست احمدعلی کیخا، اظهارداشت: امیدواریم در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مباحث به صورت شفاف مطرح و مورد بررسی قرار بگیرند.

۷۰ درصد مشکلات کشاورزی به خارج از آن ارتباط دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شکی نیست که در دهه‌های گذشته تلاش‌های بسیار زیادی در زمینه کشاورزی صورت گرفته اما اختلاف نظر بر سر این موضوع است که به توسعه کشاورزی دست پیدا نکرده‌ایم و نتوانسته‌ایم جمعیت روستاها را حفظ و از مهاجرت آنها جلوگیری کنیم، گفت: تمامی مشکلات بخش کشاورزی در آن نیست و ۷۰ درصد آنها به خارج بخش ارتباط دارد.

تحمیل هزینه بر بخش کشاورزی با پایین نگه داشتن نرخ ارز

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در طول ۴۰ سال گذشته با پایین نگه داشتن نرخ ارز هزینه هنگفتی را بر بخش کشاورزی تحمیل کرده‌ایم و صنعت با دریافت مواد اولیه ارزان قیمت تلاشی برای پیشرفت نداشته است، ادامه داد: اگر بخشی از سرمایه‌ای که در صنعت خودرو هزینه شده در زمینه‌های فرش یا خرما هزینه می‌شد وضعیت بهتر از این بود.

وی با تاکید بر اینکه به کشاورزان خارجی یارانه پرداخت نمی‌کنیم بلکه با سرکوب قیمت‌ها از جیب کشاورز به مصرف کنندگان یارانه داده می‌شود، عنوان کرد: نظریات اقتصادی موجود در کشور باعث شده تا کشاورزی کمر راست نکند، در این زمینه باید اصلاحات جدی صورت بگیرد.

سند علمی کردن کشاورزی تهیه می‌شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از دلایل عدم توسعه کشاورزی علمی نبودن آن است، تصریح کرد: هیچکدام از موسسات و مراکز تحقیقاتی ماموریت‌گرا عمل نمی‌کنند ، مقرر شده است تا با همکاری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و برگزاری جلساتی سندی برای علمی کردن کشاورزی تهیه شود.

موفق نبودن مقابله با آفات با استفاده از سموم منطقی است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه منطقی است که روش‌های مقابله با آفات و بیماری‌ها با استفاده از سموم موفق و امکان‌پذیر نیست، مطرح کرد: در جلسات کمیسیون کشاورزی معمولا نمایندگان بخش خصوصی و اصناف حصر دارند و منعی در این زمینه نداریم.

بودجه بخش کشاورزی هدفمند توزیع نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف توسعه کشاورزی این است که اندک بودجه موجود به صورت هدفمند توزیع نمی‌شود، ادامه داد: سالانه برای اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار حدود ۵ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود، در توزیع اعتبارات باید جهت‌گیری‌ها تغییر کنند تا در توسعه کشاورزی اثرگذاری لازم را داشته باشد.

عدم افزایش قیمت گندم موجب قاچاق محصول می‌شود

کیخا با بیان اینکه در شرایط اقتصادی کنونی از یک سو قصد داریم غذای مردم و از سوی دیگر به کشاورزان توجه نمی‌شود، گفت: دو ماه از زمان قانونی اعلام قیمت خرید تصمینی گندم گذشته است، باید بر اساس نرخ تورم قیمت خرید تضمینی افزایش پیدا کند، رشد تورم در سال جاری بر اساس اعلام رسمی دولت ۳۰ درصد بوده با این شرایط چگونه قصد دارند قیمت خرید تضمینی را زیر یک هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کنند نتیجه این موضوع قاچاق گندم و عدم توسعه کشاورزی است.

راه‌حل دریاچه ارومیه اقتصادی است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان با تاکید بر اینکه در ابتدای انقلاب ۱۵۸ هزار هکتار از اراضی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه زیر کشت بوده اما این میزان در سال‌های اخیر به ۴۵۰ تا ۸۵۰ هزار هکتار رسیده است، نمی‌توان از ظرف ثابت هم تولید محصولات کشاورزی را افزایش داد و هم دریاچه ارومیه را حفظ کرد، تصریح کرد: با راه حل فنی امکان حل مسئله دریاچه ارومیه وجود ندارد باید به دنبال راه حل اقتصادی باشیم.