۲.۸ میلیارد متر مکعب آب در سطح استان به مصرف می رسد
۲.۸ میلیارد متر مکعب آب در سطح استان به مصرف می رسد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی خبر داد: ۲.۸ میلیارد متر مکعب آب در سطح استان به مصرف می رسد مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: در سطح استان به میزان ۲.۸ میلیارد متر مکعب آب به مصرف شهروندان می رسد. به گزارش تایسیز نیوز؛ یوسف غفارزاده، صبح روز شنبه در مراسم […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی خبر داد:

۲.۸ میلیارد متر مکعب آب در سطح استان به مصرف می رسد

۲.۸ میلیارد متر مکعب آب در سطح استان به مصرف می رسد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: در سطح استان به میزان ۲.۸ میلیارد متر مکعب آب به مصرف شهروندان می رسد.

به گزارش تایسیز نیوز؛ یوسف غفارزاده، صبح روز شنبه در مراسم رونمایی از پوستر و فراخوان جشنواره آب در آیینه با تاکید بر اینکه منابع و مصارف آب در آذربایجان شرقی بدون شباهت به دیگر استانها نیست افزود: در آذربایجان شرقی، سه و نیم میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر وجود دارد و میزان مصرف آب در سطح استان ۲.۸ میلیارد متر مکعب یا به عبارتی ۷۵ درصد می باشد که میتوان گفت استان ما، مابین شرایط بحرانی و عالی قرار گرفته است. 

وی با اشاره به اینکه تجربیات موفقی در بخش مشارکت و یارگیری در سطح استان بدست آمده است ادامه داد: در خصوص بحث آب، سابقه مشارکت ۳٠ ساله ای داریم، به صورتی که اکثر پروژه های عمرانی آبی با مشارکت مردمی در شکل های تامین هزینه، بهره برداری، نگهداری به انجام رسیده است. 

غفار زاده با اشاره به اینکه ۷٠ درصد مدیریت آب های زیرزمینی دشت مرند در دست مردم است افزود: مصرف عمده آبی در استان ما متعلق به بخش کشاورزی بوده و اداره صفر تا صد شبکه های پیچیده دو هزار و ۵٠٠ هکتاری از جمله؛ ایستگاه پمپاژ سه متر مکعبی، ایستگاه پمپاژ های فرعی، شبکه اصلی، شبکه فرعی، شبکه داخل مزرعه و غیره تنها بر عهده شرکت های حرفه ای بهره برداری می تواند باشد. 

وی ادامه داد: در پی توانمندی شرکت های مردم نهاد و تعاونی ها، به مدت ۸ سال امکان استفاده از این تجهیزات پیشرفته، برایشان فراهم شده است. 

با توجه به اینکه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی، مرحله اجرایی پروژه ها را ۳٠ درصد عملکرد دانست، در ادامه اظهار کرد: با وجود پیمانکاران و مشاوران قوی در زمینه آب، می توان پروژه های قابل توجهی را به اجرا رساند، اما موضوعی که باعث موفقیت در این پروژه ها می شود نگهداری و استفاده به نحو احسن از آنها می باشد که باید روی این مورد تلاشهای بسیاری را به انجام برسانیم. 

او با تاکید بر اینکه ۵٠٠ هزار هکتار شبکه پایاب وجود دارد، افزود: به دلیل مشکل در بحث های مالی و اجرایی در خصوص شبکه های پایاب، خط های انتقال، ایستگاه های پمپاژ ضعف داشته و به مرور زمان از عمق مفید سد ها بدون اینکه بهره برداری مفید داشته باشیم کاسته می شود. 

غفار زاده افزود: در آذربایجان شرقی، مساحتی به میزان ۳٠ هکتار به ذخیره آب در سد اختصاص یافته است که عدم وجود شبکه پایاب، ایستگاه پمپاژ و غیره باعث ایجاد مشکلاتی شده است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح سود سه طرفه بین دولت، سرمایه گذار و کشاورز  در شش استان کشور، افزود: با پای کار آمدن این طرح، عملیاتی که با اعتبارات دولتی در سالهای گذشته در هزار هکتار به انجام می رسید، در سال پیش به پنج هزار هکتار افزایش یافت. 

فرهنگ سازی مشکل کمبود آب، نیازمند اعطای بودجه از دولت

هم چنین خسرو رفیعی، در حاشیه مراسم رونمایی از پوستر و فراخوان جشنواره آب در آیینه، گفت: مردم باید در خصوص فرهنگ مشکل کمبود آب فرهنگ سازی شوند، به عنوان مثال سر شیر های پودر کننده آب توسط بسیاری از شهروندان باز میشود که در این مورد باید فرهنگ سازی شود تا در آب صرفه جویی لازمه صورت بگیرد و این امر نیازمند اعطای بودجه از طرف دولت برای تعویض سر شیر ها در مکان ها می باشد. 

رئیس انجمن روابط عمومی ایران با معرفی روز دهم تیر ماه به عنوان روز تیرگان ادامه داد: انتقال آب از آبهای آزاد به دریاچه ارومیه برای استفاده بهینه از این دریاچه گزینه بسیار مناسبی برای احیای دریاچه ارومیه می باشد. 

وی با تاکید به هزینه های سرسام آور انتقال آب از دریای آزاد افزود: در پی این امر اشتغال زایی، حمل و نقل، ایجاد کارخانه های لوله سازی، بتن سازی و غیره نتایج مطلوبی را در پی خواهد داشت.