آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان شرقی تحت کنترل است
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان شرقی تحت کنترل است

اکبر فتحی روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهارداشت: در زمان حاضر جای نگرانی برای شیوع آنفلوآنزای پرندگان در استان وجود ندارد. وی با بیان اینکه هرگونه عرضه و فروش جوجه یک روزه گوشتی بدون بیمه، تخلف از قانون است، افزود: با توجه به احتمال خسارت ناشی از بیماری آنفلوانزای حاد […]

اکبر فتحی روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهارداشت: در زمان حاضر جای نگرانی برای شیوع آنفلوآنزای پرندگان در استان وجود ندارد.
وی با بیان اینکه هرگونه عرضه و فروش جوجه یک روزه گوشتی بدون بیمه، تخلف از قانون است، افزود: با توجه به احتمال خسارت ناشی از بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان و سایر بیماری‌ها به صنعت طیور، جوجه یکروزه باید بیمه‌ و سپس تحویل واحدهای مرغداری گوشتی شود.

وی ادامه داد: اگر واحدی جوجه های خود را بیمه نکند و یا بیماری را کتمان کند نه تنها در صورت بروز حادثه ای مورد حمایت قرار نخواهد گرفت، بلکه فرد خاطی به دلیل اهمال در شیوع بیماری از طریق مراجع قضایی مورد پیگرد قرار می گیرد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همچنین افزود: ایجاد بازارهای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با هدف حذف واسطه ها و برداشتن فاصله موجود بین تولید کننده و مصرف کننده در تبریز و شهرستان ها با هدف منطقی کردن قیمت ها به لحاظ رعایت حقوق مصرف کنندگان ضروری است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز بر لزوم اختصاص بخشی از یارانه سلامت به دامپزشکی تاکید کرد و گفت: از درآمدهای هدفمندی یارانه ها در بخش سلامت، هیچ اعتباری برای دامپزشکی تعریف نشده است.
امیرحسین بهداد درخواست کرد در ردیف اعتبارات سال آینده حداقل ۵ درصد از درآمدهای هدفمندی یارانه ها در بخش سلامت به فعالیت های دامپزشکی اختصاص یابد.
وی تاکید کرد: واحدهایی که هنوز اقدام به دریافت مجوز نکرده اند و غیرمجاز محسوب می شوند، در سریع ترین زمان ممکن اقدام به اخذ مجوز کنند و مرغدارانی که واحدهای مجاز خود را هنوز بیمه نکرده اند در اولین فرصت واحدهای پرورشی خود را بیمه کنند.
وی همچنین از فعالان صنعت مرغداری آذربایجان شرقی خواست در صورت مشاهده هر گونه تلفات در طیور پرورشی و بومی موضوع را در سریع ترین زمان و از طریق شماره تلفن گویای ۱۵۱۲ به اطلاع همکاران دامپزشکی استان برسانند.
ویروس آنفلوآنزا سندرم‌های متعددی از آلودگی‌های بدون علامت تا آلودگی خفیف دستگاه تنفسی فوقانی و کاهش تولید تخم، و بیماری عمومیت یافته با علائم تنفسی، رال (خس خس سینه)، ریزش اشک، سینوزیت، سیاه شدن قسمت‌های بدون پر مانند تاج و ریش، تورم سر و صورت، ژولیدگی پرها، اسهال، و بروز درگیری سیستم عصبی همراه با مرگ سریع را در پرندگان ایجاد می‌کند.
دوره نهفتگی در اشکال مختلف بیماری متفاوت و بین چند ساعت تا ۳ روز در یک پرنده و در یک گله تا ۱۴ روز است؛ طول این دوره به میزان آلودگی ویروسی، راه عفونت، گونه پرنده، قدرت بیماری‌زایی ویروس و عوامل محیطی مانند گرد و غبار و آمونیاک بستگی دارد. بیماری آنفلوآنزا فوق حاد در طیور تخم‌گذار و مادر شروعی ناگهانی و دوره‌ای کوتاه بین ۳ تا ۷ روز دارد.
پرندگان آبزی وحشی به‌ عنوان منابع طبیعی ویروس آنفلوآنزای نوع A شناخته شده‌اند.
پرندگان مهاجر می‌توانند فرم ضعیف این ویروس را برای مسافت های طولانی با خود حمل کنند بدون اینکه علائمی را از خود نشان دهند یا در تعداد بالایی دچار مرگ و میر شوند.
در این پرندگان همچنین فرم قوی ویروس آنفلوآنزای طیور به ندرت جدا شده‌است، بنابراین نقش این پرندگان در پخش آنفلوآنزای طیور با قدرت بیماری‌زایی قوی ناشناخته باقی می‌ماند.
آذربایجان شرقی به دلیل همجواری با کشورهای قفقاز و ترکیه همه ساله از خطر شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی رنج می برد.