از ۱۸ شهید مدافع حرم آذربایجان‌شرقی ۱۰ نفر دانشجو بودند
از ۱۸ شهید مدافع حرم آذربایجان‌شرقی ۱۰ نفر دانشجو بودند

فرزان قالیچی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت برگزاری دومین دوره جشنواره سراسری فضای مجازی و رسانه با رویکرد مهارت‌آموزی، کنگره ملی شهدای دانشجوی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: امسال مفتخر به برگزاری دومین جشنواره فضای مجازی و رسانه و نشریه دانشجویی تحت عنوان کنگره شهدای دانشجو هستیم که با توجه به اینکه اولین دوره نیز […]

فرزان قالیچی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت برگزاری دومین دوره جشنواره سراسری فضای مجازی و رسانه با رویکرد مهارت‌آموزی، کنگره ملی شهدای دانشجوی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: امسال مفتخر به برگزاری دومین جشنواره فضای مجازی و رسانه و نشریه دانشجویی تحت عنوان کنگره شهدای دانشجو هستیم که با توجه به اینکه اولین دوره نیز در استان به خوبی برگزار شد، دبیرخانه دائمی در استان شکل گرفت.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی استان با بیان اینکه در حال حاضر جشنواره به صورت منطقه‌ای بوده و اختتامیه به میزبانی تبریز خواهد بود، گفت: این یک کار منطقه‌ای با اردبیل، زنجان و آذربایجان‌شرقی است و امیدواریم این جشنواره فاخر را همانند سال گذشته به خوبی برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره با رویکرد فضای مجازی، رسانه در سراسر کشور برپا خواهد شد و دانشگاه جامع علمی و کاربردی به عنوان متولی، میزبانی را بر عهده دارد.

قالیچی تعداد آثار واصله  تا به امروز را ۱۱۹ اثر عنوان کرد و گفت: ۲۹۰ نفر در سایت جشنواره دانشگاه شرکت کرده که ۲۱ آثار از استان آذربایجان‌شرقی، ۱۸ اثر از مراکز علمی و کاربردی استان و مابقی آثار از سایر دانشگاه‌های کشور به جشنواره واصل شده است.

وی بیان کرد: پایان زمان تحویل آثار تا آخر آذرماه تعیین شده بود ولی بنابه استقبال تا آخر دی‌ماه تمدید شد که بعد از اتمام زمان، داوری توسط داوران خبره انجام گرفته و آثار برگزیده معرفی خواهد شد.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی استان خاطرنشان کرد: برای برگزاری این جشنواره جلسات متعددی تشکیل شد که البته بایستی اقدامات مناسب‌تر جهت برگزاری هر چه بهتر انجام گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره فضای مجازی در کشور، توضیح داد:  با توجه به اینکه در فضای مجازی تبادلات اطلاعاتی زیادی انجام گرفته و حتی به عنوان پارامتر اصلی مطرح می‌شود از این‌رو فضای مجازی در بین قشر جوان بسیار موثر است و روزانه جوانان ساعات زیادی را با فضای مجازی می‌گذارند.

قالیچی افزود: فضای مجازی یک فرصت و تهدید محسوب می‌شود ولی چه بهتر که از بخش فرصت آن، به خوبی استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی آذربایجان‌شرقی با استناد به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اگر من رهبر نمی‌شدم، حتما مسوولیت فضای مجازی را بر عهده می‌گرفتم، گفت: این حاکی از اهمیت فضای مجازی است از این‌رو باید کاری کرد تا به جای اینکه جوانان به دنبال چیزهای منحرف و بدون نفع باشند به دنبال موضوعات مهم و مثبت بروند.

وی متذکر شد: تربیت نیروهای مهارتی از جمله وظایف دانشگاه علمی و کاربردی است و اگر بتوانیم از  فضای مجازی بهترین استفاده را کرده و نقشی را برای مهارت‌آموزی و ایجاد شغل برای دانشجویان ایجاد کنیم قطعا نقش خود در اقتصاد مقاومتی را نیز به خوبی ایفا می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی استان اذعان داشت: اگر بتوان دقایقی از فرصت حضور جوانان در اینترنت را به نکات مثبت سوق دهیم یعنی توانسته‌ایم هزینه‌ای که برای زدودن آثار منفی می‌گذاریم را کاهش دهیم.

فعالیت ۳۳ مرکز علمی و کاربردی در آذربایجان شرقی

وی در رابطه با وضعیت علمی و کاربردی استان گفت: در حال حاضر  ۳۳ مرکز علمی و کاربردی فعال در استان وجود دارد که با توجه به دستورالعمل استخدامی کشور مبنی بر واگذاری و عدم جذب دانشجو، این مراکز تا مهر سال آینده به ۱۶ مرکز خواهد رسید.

قالیچی با بیان اینکه شهید مدافع حرم استان از دانشگاه جامع علمی و کاربردی هستند که در راه دین و حرم و آرمان‌های نظام در راه دفاع از حرم به شهادت رسیده‌اند، افزود: ۵ هزار شهید دانشجو در کشور وجود دارد که ۲۵۰ شهید دانشجو از استان آذربایجان‌شرقی است.

وی خاطرنشان کرد: شعار دانشگاه جامع علمی کاربردی مهارت‌افزایی برای دانشجویان برای انجام یک کار موثر در جامعه است به طوریکه دانشجوی شاغل علمی کاربردی نزدیک به ۷ هزار نفر است.

از ۱۸ شهید مدافع حرم آذربایجان‌شرقی ۱۰ نفر دانشجو بودند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گفت:  از ۱۸ شهید مدافع حرم استان،  ۱۰ نفر دانشجو بوده که این میزان  در کل کشور  ۷۵ شهید مدافع حرم از علمی و کاربردی است.

وی در رابطه به خروجی اولین مرحله جشنواره فضای مجازی، تصریح کرد: این تجربه اول ما بود که از لحاظ کیفیت آثار، رضایت کافی را نداشتینمولی برای اینکه جنبه‌های مختلف جشنواره زیاد بود هدف ما نیز ترغیب دانشجویان به این سمت بود.

قالیچی ادامه داد: در صورت اینکه آثار خوبی به جشنواره بیاید امیدواریم اسپانسر و حمایت کننده‌های خوبی نیز پیدا کنیم تا از این پلیکیشن‌ها استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی قدرت اشتغال‌آفرینی در کشور را دارد، گفت: در جشنواره امسال با مدنظر گرفتن آثار کیفی و کمی از آنها حمایت کرده تا بلکه در صحنه فضای مجازی حضور یابد.

قالیچی شرکت اسنپ و دیجی کالا را از جمله اپلیکیشن‌های پوثر در فضای مجازی جهت ایجاد شغل و ایجاد اطمینان و آسودگی سفر و خرید عنوان کرد و گفت: ویژگی‌های فضای مجازی بسیار زیاد است و ما غافل از ویژگی ها هستیم از این‌رو گاها برخی افراد تاثیرگذار جامعه فقط به نکات منفی فضای مجازی اشاره می‌کنند و از نکات مثبت آن چیزی نمی‌گویند.

وی بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها دانشگاهی است که نسبت به فضای مجازی اهتمام بیشتری داشته است.

قالیچی همچنین به موضوع نگرانی برخی شرکت کنندگان از لحاظ لو رفتن آثار و اپلیکیشن‌های طراحی شده اشاره کرد و گفت: ما این قول را می‌دهیم که مالکیت معنوی و مادی این آثار حفظ می‌شود و از دانشجویان خواهشمندیم آثار خود را بدون ترس ارسال کنند.