بانک ملی آذربایجان شرقی؛ پیشتاز اجرای طرح اشتغال فراگیر در کشور
بانک ملی آذربایجان شرقی؛ پیشتاز اجرای طرح اشتغال فراگیر در کشور

به گزارش تایسیز اذربایجان  به نقل ار نصر نیوز، نظام بانکداری کشور در سال‌های گذشته فشارهای بسیار زیادی را متحمل شده است و این نظام در سال های اخیر  با شرایط پر تنش و با نوسان بالا مواجه بود. از یک‌سو پیامدهای رکود جهانی بر اقتصاد کشور نظیر افزایش قیمت طلا و اقبال عمومی به […]

به گزارش تایسیز اذربایجان  به نقل ار نصر نیوز،

نظام بانکداری کشور در سال‌های گذشته فشارهای بسیار زیادی را متحمل شده است و این نظام در سال های اخیر  با شرایط پر تنش و با نوسان بالا مواجه بود.

از یک‌سو پیامدهای رکود جهانی بر اقتصاد کشور نظیر افزایش قیمت طلا و اقبال عمومی به سمت بازار سکه و طلا در داخل کشور، نوساناتی را بر اقتصاد و نظام بانکی تحمیل کرد و از سوی دیگر تنگ‌تر شدن حلقه‌ تحریم‌های اقتصادی غرب و اعمال فشار بیشتر بر سیستم بانکی کشور، بانک‌ها را در شرایط دشواری قرار داد.

بانک‌ها در این سال در صف مقدم اعمال تحریم‌ها بوده و بیشترین تلاش را برای خنثی کردن آثار تحریم‌ها بر اقتصاد کشور کردند.

این گزارش حاکی است، با توجه به نقش موثر و بارز بانک ملی به عنوان یکی از مهم ترین پایه های نظام بانکداری کشور، آژانس خبری، تحلیلی نصر، بر آن شد تا با “عادل غلامی” رئیس اداره امور شعب بانک ملی آذربایجان شرقی که ریاست شورای هماهنگی بانک های استان را نیز عهده دار است به گفت و گویی صریح و صمیمی نشسته و جویای عملکرد این بانک در سال جاری با شرایط اقتصادی موجود شود، در ادامه این گزارش به گفت و گوی خبرنگاران آژانس خبری، تحلیلی نصر با رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان، پرداخته ایم.

آقای غلامی لطفا توضیحی در ارتباط با عملکرد و اقدامات کلی بانک ملی استان طی ۸ ماه گذشته، به اختصار بفرمایید.

بانک ملی آذربایجان شرقی ضمن جمع آوری نقدینگی و افزایش منابع مالی خود، افزایش رضایتمندی مشتریان خود را همواره در راس سیاست های مدیریت کلان خود قرار داده است و در ۸ ماه گذشته نیز تمرکز خود را بر این موضوع معطوف داشته است.

در پایان ۸ ماه امسال، بانک ملی استان منابع خود را قریب به ۱۵ درصد افزایش داده است، این بانک ضمن اینکه در راستای سیاست های دولت ، جمع آوری نقدینگی و سوق وجوه نقدی به بخش های تولیدی اقدام کرده، قریب به ۱۵۰ درصد برنامه مصوب کارگروه اقتصادی را پرداخت نموده است.

طی تلاش های بی شائبه بانک ملی آذربایجان شرقی، با توجه وضعیت موجود کشور و کاهش تمایل مردم به بهره مندی از تسهیلات طرح اشتغال فراگیر به جهت افزایش نرخ تسهیلات، این بانک ماه گذشته رتبه نخست اشتغال فراگیر را در کشور کسب کرد.
همچنین بانک ملی استان با پرداخت قریب به ۹۰ درصد از تسهیلات تکلیفی خود به موفقیتی کم نظیر در سطح کشوری رسیده است، بطوریکه در حال حاضر، تنها ۱۰ درصد از تسهیلات این بانک در انتظار پرداخت است.

تلاشمان این است که براساس سیاست های دولت حرکت کنیم، به همین منظور به جهت اینکه عموما سیاست های دولت تدبیر بر آن است که بانک ها از واحدهای تولیدی حمایت کنند، لذا اهداف این بانک نیز در این راستا تدوین شدن است.

با توجه به اینکه موضوع اشتغال در جامعه امروزه کشور بسیار حائز اهمیت است، به همین سبب یکی از اولویت های کلان این بانک حمایت از تولیدکنندگان است و برای ثمر بخشی به این موضوع حتما هماهنگی های لازم باید بین واحدهای تولیدی و بانک برقرار شود.

طی سال جاری نزدیک به ۷۰ درصد منابع مالی این بانک در راستای تقویت و حمایت از واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی مصرف شده است.

بانک ملی استان به عنوان تنها مجری عرضه ارز مسافرتی در این حوزه در استان فعالیت می کند؟ دلیل عدم مشارکت سایر بانک ها در این راستا چیست؟

برابر دستورالعمل های بانک مرکزی چند بانک در کشور مجاز به فروش ارز دولتی هستند، اما چون فروش ارزها از منابع داخلی صورت می گیرد، سایر بانک ها رغبتی برای مشارکت در این موضوع نشان نداند.

با توجه به اینکه امسال تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده و نیاز مردم به خدمت رسانی در این حوزه بیشتر است، بانک ملی بر آن شد تا به این موضوع به صورت ویژه بپردازد.

نقش بانک ملی در ارتباط با رویداد تبریز ۲۰۱۸  بی بدیل است، چراکه در این راستا تمام شعبات این بانک در چاپ نقشه و بروشور مشارکت داشتند تا مسئولیت خود را در این رویداد بزرگ به جا بیاورد، شایان ذکر است که از دیگر اقدامات بانک ملی استان در این راستا، برپایی موزه بانک ملی در محل شعبه مرکزی تبریز است.

با توجه به تخصیص ارز  با نرخ دولتی به واردکنندگان، در شرایط کنونی کشور و نوسانات ارزی، پرداخت های ارزی به چه شکل است؟

تلاشمان این است که در بخش صادرات و واردات، بالاخص واردات، اقدامات لازم را از طریق سیستم هایی چون سیستم نیما اعمال و نیاز مشتریان را تامین کنیم، چراکه تولیدکنندگان صنعتی سرمایه های کشور را تقویت و موجب پایداری اقتصاد کشور می شوند.

تغییر قانون چک که از هفته جاری، اجرایی شده است، این تغییرات چه تاثیری می تواند بر روی تعاملات بانکی و همچنین امور اقتصادی کشور داشته باشد؟

این قانون تاثیر بسزایی در گردش پول و همچنین شفاف سازی تعاملات بانکی و تجاری دارد، چراکه پیش از این تعاملات بانکی به سمت سامانه های الکترونیکی سوق پیدا کرده بود که از قِبل آن شاهد مشکلاتی عدیده ای بودیم، اما با اجرای این قانون، شفاف سازی مالی برای مشتریان و بانک ها ایجاد خواهد شد.

در این قانون، چک های تضمینی به نام شخص و مشخصات فرد گیرنده ثبت می شوند و دیگر مثل قبل با امضا پشت نویس به بدست فردی دیگر امکان وصول ندارد، در خصوص چک های شخصی نیز روال بانکی همانند گذشته پیش خواهد رفت، چراکه با اجرا شدن طرح صیاد، نظارت های موجود لر این قسم چک ها بطور کامل انجام می گیرد.

در بخش سرمایه گذاری پروژه های عمرانی، نقش و مشارکت بانک ملی در استان به چه شکلی است؟

نقش بانک ملی در اشتغال، ارتباط و تعاملات و همچنین بخش صنعت و پروژه های عمرانی بی بدیل است. در حال حاضر بانک ملی استان در پروژه پارک بزرگ آبی هلیا که بزرگترین پارک آبی کشور و خاورمیانه است،  مشارکت دارد.

نقش رسانه ها را در فضای ملتهب اقتصادی کشور ، چگونه ارزیابی می کنید و پیشنهاد شما برای نقش آفرینی بیشتر رسانه ها در این حوزه چیست؟

رسانه ها می توانند زبان گویای دولت، ملت باشند و در انعکاس دستاوردهای بخش دولتی و خصوصی نقش بسزایی داشته باشد. رسانه ها با انعکاس نقاط قوت اقتصاد و ظرفیت های صنعتی کشور می توانند در تقویت توانایی ها و رفع نواقص اثر مطلوبی داشته باشند.