بودجه پژوهشی دانشگاه، صرف هزینه برق می‌شود/نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه تبریز «۳۰ به ۱»
بودجه پژوهشی دانشگاه، صرف هزینه برق می‌شود/نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه تبریز «۳۰ به ۱»

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از فارس، رضا مجیدی در برنامه مطالبه سیمای سهند، از تدوین برنامه برای بین‌المللی‌‌ساختن جایگاه دانشگاه تبریز خبر داد و اظهار داشت: اهداف عمده‌ای برای پیشرفت دانشگاه در نظر گرفته‌ایم و برنامه‌های انتقادی مانند «مطالبه» قطعاً به تکامل این برنامه‌ها کمک می‌کند. بودجه پژوهشی دانشگاه، صرف هزینه برق می‌شود وی […]

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از فارس، رضا مجیدی در برنامه مطالبه سیمای سهند، از تدوین برنامه برای بین‌المللی‌‌ساختن جایگاه دانشگاه تبریز خبر داد و اظهار داشت: اهداف عمده‌ای برای پیشرفت دانشگاه در نظر گرفته‌ایم و برنامه‌های انتقادی مانند «مطالبه» قطعاً به تکامل این برنامه‌ها کمک می‌کند.

بودجه پژوهشی دانشگاه، صرف هزینه برق می‌شود

وی در عین حال تاکید کرد: مسوول اقدامات ۴۰ ساله گذشته دانشگاه تبریز نیستم اما به هر حال، ۴۲ سال است که با دانشگاه در ارتباطم و تا جایی که بتوانم پاسخگوی مسائل دانشگاه خواهم بود.

رئیس دانشگاه تبریز، با اشاره به نمونه‌ای از چالش‌های دانشگاه تبریز، گفت: دانشگاه خدماتی را برای مجموعه‌های بیرون ارائه می‌دهد اما خود دانشگاه بعضاً از این خدمات بی‌بهره است، برای مثال دانشگاه دارای منابع آبی است اما هزینه‌ کلانی را برای تامین آب مورد نیاز می‌پردازد.

مجیدی ادامه داد: بزرگترین دانشکده برق در اختیار دانشگاه تبریز است، اما بودجه پژوهشی دانشگاه به مصرف برق اختصاص داده می‌شود، به همین دلیل پیشنهاد داده‌ایم در بحث انرژی‌های نو از ظرفیت علمی همکاران به نحو احسن استفاده شود.

وی اظهار داشت: در صورت تصویب هیات‌ امنای دانشگاه، قصد داریم سال آینده برای جذب هیات‌ علمی فراخوان دهیم.

نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه تبریز: «۳۰ به ۱»

رئیس دانشگاه تبریز، به آمار تفکیکی دانشجویان اشاره و تصریح کرد: دانشگاه تبریز  بیش از ۲۴ هزار دانشجو دارد که حدود نیمی از آن، مربوط به دوره کارشناسی و ۴۸ درصد، یعنی «۲۲۰۰ دانشجوی دکترا و  ۹۱۶۸ دانشجوی کارشناسی‌ارشد» مربوط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.

مجیدی اذعان کرد: نسبت استاندارد دانشجو به استاد «۱۸ به ۱» است، اما این نسبت در دانشگاه‌های ما «۳۰ به ۱» است که آمار بالایی است.

وی با تائید این نکته که فرآیند جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی اصولی نیست، گفت: جذب دانشجو باید بر اساس نیاز و امکانات باشد. در هیچ جای دنیا چنین سیاستی برای جذب دانشجو در نظر نمی‌گیرند که ۱۰درصد فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد در دوره دکترا پذیرش شوند.

رشیدی، مجری و کارشناس برنامه در واکنش به این نحوه پذیرش اظهار کرد: این حجم از پذیرش فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی در حالی است که نقشه جامع علمی کشور  در این خصوص، ظرفیت ۳٫۵ درصدی را مشخص کرده‌ است.

جزو معترضان سال ۸۶ بودم

مجیدی یادآور شد: سال ۸۶ وقتی می‌خواستند آزمون دوره‌ دکترای را متمرکز کنند، بنده جزو معترضان بودم و زمانی که رئیس وقت دانشگاه پرسید، قرار است با این تعداد قبولی دوره دکترای چه کنیم؟ یکی از مسوولان این طور جواب داد که «دانشگاه، اداره کار نیست. وظیفه دانشگاه، بالابردن سطح علمی جامعه است.»

رئیس دانشگاه تبریز، در ادامه به رتبه علمی دانشگاه تبریز اشاره کرد و گفت: رتبه دانشگاه تبریز در رده دانشگاه‌های جامع «پنجم» و در میان سایر دانشگاه‌ها «سیزدهم» است، معیار این انتخاب، ارزیابی طرح‌های صنعتی و پژوهشی، مقاله‌ها و سطوح مطالعاتی است و در نظر داریم که این پیشرفت را به رتبه ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان برسانیم.

صدور مدرک دوگانه با همکاری دانشگاه‌های آلمان و فرانسه

وی اضافه کرد: ماه گذشته با سه دانشگاه آلمانی برای صدرو مدرک دوگانه توافق کردیم؛ به طوریکه دانشجویان پس از دو سال تحصیل در تبریز و دو سال در آلمان، مدرک مشترکی از دو دانشگاه بگیرند همچنین با فرانسوی‌ها نیز در این خصوص نیز همکاری خواهیم داشت.

رشیدی، مجری و کارشناس برنامه با طرح این سوال که مقالات دانشگاه‌های ما تا چه اندازه می‌توانند معیار پیشرفت باشند؟ گفت: دو درصد مقالات جهان در کشور ما تولید می‌شود که آمار بسیار بالایی است و نشان می‌دهد که دانشگاه‌های ما به آفت مقاله‌زدگی گرفتار شده‌ است.

مجیدی نیز در پاسخ، تاکید کرد که مقاله معیار است اما معیار مطلق نیست و امروزه دانشگاه‌های برتر به طرف مقالاتی می‌روند که کیفی باشند و حرف تازه‌ای برای گفتن داشته‌ باشند.

در ادامه، فلاح عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز روی خط ارتباط تلفنی آمد.  او مسائل صنفی و رفاهی را اولویت اول مطالبات دانشجویی خواند و از بروکراسی رایج برای فعالیت‌ها تشکل‌های دانشجویی انتقاد و در ادامه تاکید کرد که انتظارات از دانشجویان و کارکنان باید دو سویه باشد.

رشیدی، کارشناس برنامه نیز در تائید صحبت‌های فلاح، خاطرنشان ساخت: به نظر می‌رسد دانشگاه تبریز صرفاً آموزش محور شده و بعضاً گویا تمایلی هست که دانشگاه بر خلاف ذات و ماهیت خود، محافظه‌کار باشد و بروکراسی اداری را در مسیر فعالیت تشکلات دانشجویی قرار دهد.

حرکت سیاسی، باید پایه و اساس داشته باشد

گزارش فارس حاکی است، رئیس دانشگاه تبریز، در پاسخ به این انتقادات، فعالیت چهار تشکل دانشجویی، ۱۷ کانون دانشجویی، ۴۰ نشریه و ۸۰ انجمن علمی را نشان‌دهنده تحریک فعالیت‌های دانشجویی عنوان کرد و یادآور شد: بنده خودم از اولین اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تبریز بودم و در دوران تحصیل در خارج کشور نیز نقش فعالی در تشکیلات انجمن اسلامی داشته‌ام و دانشجویان را درست مانند فرزند خود می‌دانم. در چارچوب قوانین و مقررات هیچ محدودیتی در مسیر تشکل‌های دانشجویی نیست و البته معتقدم حرکت سیاسی باید پایه و اساس داشته باشد.

وی همچنین در مورد برنامه‌های صنفی و رفاهی دانشجویان نیز گفت: در بحث‌های رفاهی، به ویژه غذا و خوابگاه مشکلی نداریم و حتی زمانی که قیمت اجناس به سه برابر رسید، همکارانم در معاونت دانشجویی اجازه ندادند قیمت غذا بیشتر شود.

مجبوریم بدهکار باشیم!

مجیدی بودجه دانشگاه تبریز را ۲۲۰ میلیارد تومان خواند و اذعان کرد: این بودجه تمام هزینه‌های ما را پوشش نمی‌دهند، به همین دلیل مجبوریم بدهکار باشیم. مابقی هزینه‌ها را از درآمدهای اختصاصی مثل طرح‌ها و شهریه‌ها تامین می‌کنیم و عمده بدهی‌ها نیز مربوط به حق‌التدریس همکاران است.

رشیدی در همین ارتباط پرسید: شاید همین بدهکاری‌ها است که انگیزه جذب دانشجو پولی شده‌ است؟

رئیس دانشگاه تبریز، نیز پاسخ داد: نخیر! دانشگاه بر اساس مجوز وزارت علوم، ظرفیت مشخصی دارد و در ازای دانشجویانِ بیشتر از این ظرفیت، پول می‌گیرد.

در ادامه برنامه، مجری و کارشناس مطالبه برخی امتیازات اعضای هیات علمی را در تضاد با عدالت آموزشی خواند و مجیدی نیز در پاسخ، گفت: این امتیازات شامل بورسیه تحصیلی نمی‌شود، بلکه به این صورت است که اگر فرزند اعضای هیات علمی در شهر دیگری قبول شدند، می‌توانند انتقالی گرفته و در شهر خود تحصیل کنند.

فرزندانم، از امتیاز هیات علمی من استفاده نکرده‌اند

رشیدی بار دیگر مطرح کرد این قانون با کجای عدالت سازگار است؟ و مجیدی نیز متذکر شد: به هر حال اعضای هیات‌علمی در همه جای دنیا، جایگاه ویژه‌ای دارند و در اروپا حقوق هر عضو هیات‌علمی ۵ هزار یورو است که البته بنده خودم از این امتیاز استفاده نکرده‌ام و هر سه فرزندم، در محل قبولی خود، تحصیل کرده‌اند.

 

نارضایتی ۷۰ درصدی!

در پایان، نتیجه سوال پیامکی برنامه (به نظر شما آیا جایگاه دانشگاه تبریز، با توجه به معیارهای علمی، فرهنگی و اجتماعی، متناسب با پیشینه این دانشگاه است؟) مشخص شد که جواب منفی ۷۰ درصد مخاطبان را به همراه داشت.

مجیدی نیز با اشاره به نتیجه نظرسنجی، اذعان داشت: این نتیجه برایش قابل‌پیش‌بینی بوده‌ است.