تاکید امام جمعه تبریز بر حل مسئله نان در آذربایجان شرقی
تاکید امام جمعه تبریز بر حل مسئله نان در آذربایجان شرقی

تاکید امام جمعه تبریز بر حل مسئله نان در آذربایجان شرقی نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: امید است دولت سهولت در خرید و تامین نان را جدی بگیرد؛ چراکه مساله نان به یک گره پیچیده تبدیل شده است و دولت باید در کلان خود این موضوع را ‌حل کند. به گزارش تایسیز نیوز، حجت‌الاسلام […]

تاکید امام جمعه تبریز بر حل مسئله نان در آذربایجان شرقی

تاکید امام جمعه تبریز بر حل مسئله نان در آذربایجان شرقی

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: امید است دولت سهولت در خرید و تامین نان را جدی بگیرد؛ چراکه مساله نان به یک گره پیچیده تبدیل شده است و دولت باید در کلان خود این موضوع را ‌حل کند.

به گزارش تایسیز نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز در مراسم آغاز به‌کار رویداد استانی «تبلیغ جریان‌ساز و تحقق جهاد تبیین» با بیان اینکه تبلیغ به اذعان بسیاری از صاحب نظران یک هنر است، گفت: این هنر در عصر حاضر به یک علم و دانش نیز تبدیل شده و اگر از این بعد تبلیغ غفلت شود، این هنر دچار روزمرگی شده و تأثیر خود را از دست خواهد داد چون علم و هنر دو بال رسیدن انسان به اوج معرفت هستند و از هم دوشی این دو مؤلفه جامعه منافع بسیاری خواهد برد.

وی هدفمندی، شور و شوق برای نجات انسان‌ها، توجه به عوامل مؤثر در جهت‌گیری و سلوک دینی را بخشی از شئون مقام تبلیغ برشمرد و اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند پیامبران برای سعادت همه انسان‌ها آمده‌اند اما بر اساس مفاهیم قرآنی پیامبران آمده‌اند تا با بسترسازی شرایط لازم از سوی آنها، انسان‌ها حقیقت جهان را بپذیرند و مقدمه چینی برای انتخاب آزادانه هدف افعال و اعمال تبلیغی پیامبران در قرآن کریم عنوان شده و انبیا حقایق را به مردم عرضه می‌کنند و این مردم هستند که با انتخاب خود به سراغ هلاکت یا حیات می‌روند اما مهم این است که این انتخاب از سر آزادی و آزادگی باشد.

آل‌هاشم تصریح کرد: ما به‌عنوان مبلغان باید همانند پیامبران برای نجات انسان‌ها ولع داشته باشیم و به سمت اموری برویم که در سعادت انسان‌ها اثرگذار باشد و بر این اساس پس از معرفت افزایی جامعه باید به عامل عاطفی و انگیزشی در امور تبلیغی توجه کرده و زمینه توجه به اصول معرفتی را فراهم آوریم.

امام جمعه تبریز ادامه داد: در این میان اثرگذاری تبلیغ در قالب‌های مختلف خود مرهون ویژگی‌هایی از جمله تلاش تخصصی برای درک جامعه متناسب با دین و تحقیق تخصصی برای فهم کامل مخاطب است و هر مبلغ باید ابتدا تلاشی تخصصی برای درک معارف دین و شناخت مسائل داشته و سپس ظرفیت‌ها، میل‌ها و آسیب‌ها را بشناسد چون قرار است پس از مهندسی افکار، طبیبی قهار در این زمینه باشد و در غیر این صورت گفت‌وگوی مبلغ و مخاطب آن هم در شرایط پر هیاهوی امروزی اتفاق نخواهد افتاد و به جریانی یک طرفه و بی اثر تبدیل خواهد شد.

وی کم گویی و سخنان کوتاه، موجز و مفید را از مهمترین نکات کاربردی برای اثرگذاری تبلیغ عنوان کرد و گفت: جمع‌آوری تخصصی محتوا، انگیزه سازی مناسب ابتدایی و فرآیندی، تحریک احساسات، لحاظ عقلانیت، نظام مندی محتوا، توجه به بحران‌های انسان امروز، زبان و شیوه بیان مؤثر، تبلیغ چهره به چهره و مجازی، استفاده از زبان هنر، لزوم توجه به اثرگذاری بر مخاطب و استفاده از شیوه‌های نوین تبلیغ و مطالعه مستمر و روزآمد بودن از دیگر الزامات یک مبلغ در شرایط کنونی است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی در پایان اظهار کرد: خوشبختانه اکنون یک هم افزایی و البته نوآوری در بین دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی استان به وجود آمده و این امر می‌تواند زمینه ساز انجام اقدامات قابل توجه و مهم در این بخش باشد و ارگان‌هایی همچون مجموعه اوقاف و امور خیریه نیز می‌توانند با قرار دادن ظرفیت‌ها و امکانات موجود خود در اختیار نهادهای فرهنگی تسهیل گیر انجام این اقدامات باشند.

گفتنی است، در پایان این مراسم از حجت‌الاسلام حسین قدوسی و حجت‌الاسلام شیخ جواد باقری بنابی به واسطه یک عمر مجاهدت و تلاش در عرصه تبلیغ دینی و نیز محمد فرشکاران رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی به واسطه حمایت و پشتیبانی از اجرای برنامه‌های فرهنگی و دینی تجلیل به‌عمل آمد.