به نقل از فارس، پای صحبت بزرگ‌ترها که بنشینی مدام از خاطرات تلخ و شیرینی خواهی شنید که مأمن تمام آنها جایی نیست جز باغ‌های سرسبز و چشمه‌سارهای روان تبریز. باغمیشه، کوچه باغ، تپلی باغی و باغ معروف، حکم آباد و … به راستی کدام تیشه و تبری چنین اشتهایی وصف‌ناپذیر داشت که توانست این […]

به نقل از فارس، پای صحبت بزرگ‌ترها که بنشینی مدام از خاطرات تلخ و شیرینی خواهی شنید که مأمن تمام آنها جایی نیست جز باغ‌های سرسبز و چشمه‌سارهای روان تبریز.

باغمیشه، کوچه باغ، تپلی باغی و باغ معروف، حکم آباد و … به راستی کدام تیشه و تبری چنین اشتهایی وصف‌ناپذیر داشت که توانست این حجم از آبادی و طراوت را ببلعد؟

شاید کلانشهر تبریز هر روز با وقایع تازه‌ای دست و پنجه نرم کند اما یکی دیگر از جمله مشکلاتی که هنوز هم گریبانگیر این شهر هست ،قلع و قمع درختان را می‌توان نام برد، هنوز خاطره تلخ قطع درختان در منطقه زعفرانیه را از یاد نبرده بودیم که در روزهای گذشته قطع درختان در بلوار ۲۹ بهمن تبریز، روبه روی کنسولگری ترکیه و کوی فرشته جنب لاله پارک با موجی از اعتراض شهروندان همراه بوده و اکنون شاهد قربانی شدن درختانی هستیم که بدون شک در سلامت حفظ محیط زیست نقش قابل مؤثری را ایفا می‌کنند.

روزی وقتی کلانشهر تبریز بر زبان جاری می‌شد، بی‌شک باغ شهر نیز کنار آن جا خوش می‌کرد اما آن چنان که به مشام می‌رسد دیگر نه خبری از باغ شهر هست و نه درختان تنومند، انگار درختان هم جا را برای ما تنگ کرده‌اند که کمر به قطع درختان بسته‌ایم.

بعد از وقوع چنین اتفاقاتی دیگر نباید انتظار داشته باشیم که چرا میزان فضای سبز کلانشهر تبریز نسبت به سایر کلانشهرها کم است چون هر وقت دلمان بخواهد و اراده کنیم اقدام به قطع درختانی می‌کنیم که خشکیده بودن آنها را دلیل قانع‌کننده‌ای برای خود می‌دانیم .

شنیده بودیم که هیچ ‌چیز از هیچ‌کس بعید نیست آری، حتی قطع درختان تنومند هم  در این دوره و زمانه از هیچ کسی بعید نیست و اینکه حتما بعد از قطع درختان، سلفی فراموش نشود هر روز در مکان‌های مختلف، درختان را قطع کنیم و اقدام به وعده و وعیدهایی بدهیم که معلوم نیست به بار خواهد نشست یا نه!

فقر فضای سبز در کلانشهر تبریز

داوود قاسم زاده، سخنگوی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره بر بازدیدهای انجام گرفته توسط متخصصان مبنی بر اینکه تعدادی از درختان خشکیده بودند، ادامه داد : آن‌گونه که شواهد نشان می‌دهد تعدادی از درختان به دلیل نبود آبیاری کافی خشک شده بودند، قطع گردید اما در بین این درختان، درختان جوان و قابل استفاده نیز مشاهده می‌شد.

وی ادامه داد: وضعیت کلانشهر تبریز با توجه به فقر فضای سبز نیاز مبرمی دارد تا در حد توان اقداماتی در راستای توسعه فضای سبز صورت گیرد، همچنان که در بحث قانون هوای پاک نیز مطرح شده که مسوولیت آن در کلانشهرها با سازمان شهرداری می‌باشد که فضای سبز را توسعه دهند.

 

فضای سبز، یکی از عوامل کاهنده آلودگی هواست

قاسم‌زاده تصریح کرد: کلانشهر تبریز جزو شهرهایی است که در فصل زمستان آلودگی هوا و وجود ریزگردها را در آن شاهد هستیم، فضای سبز یکی از عوامل کاهنده‌ آلودگی هوا در کلانهرهاست که امیدواریم سازمان شهرداری به وعده‌های خود جهت احیاء و کاشت دوباره درختان عمل کند.

علی مدبر، مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، اصلاح‌هندسی، ایستگاه‌ها و پروژه‌های عمرانی، باغات و طرح‌های تفصیلی را از جمله پروژه‌های انجام گرفته در کلا‌نشهر تبریز خواند.

وی افزود: برخی باغات شناسنامه‌دار و تحت حمایت بوده و کنترل‌های دوره‌ای نیز بر آن انجام می‌شود و صدور مجوز توسط حفظ و گسترش فضای سبز انجام می‌گیرد که طی مصوبه‌ای در راستای حفظ باغات و انگیزه در میان مردم، ۱۰ درصد از باغات به انجام کارهای خدماتی اختصاص می‌یابد.

مدبر ادامه داد: برخورد سازمان ذی‌ربط با درختان به چند حالت ممکن انجام می‌گیرد از جمله اینکه با توجه به اینکه درختان نیز عمر طبیعی خود را دارند عمر برخی از آنها تمام می‌شود، با توجه بر اینکه این باغ، چند سال بدون رسیدگی مانده و به دلیل خشکی قنات به این درختان رسیدگی‌های لازم صورت نگرفته، موجب خشک شدن آنها شده که قطع درختان در بلوار ۲۹ بهمن به دلیل خشک بودن درختان انجام گرفت.

وی تاکید کرد: اگر درختان خشکیده قطع نگردد، موجب سرایت آفات به سایر درختان شده و اصلی‌ترین مورد این است که به دلیل خشکی درختان به هنگام وزش باد سنگین، خطرات جانی برای مردم را نیز به همراه دارد.

مدبر با تأکید بر اینکه به هیچ‌وجه درختان سالم مورد قلع و قمع قرار نگرفته و مطابق قانون، درختان خشکیده و قطع شده احیا خواهند شد ،افزود : ۷٫۵ متر فضای سبز داخل شهر و ۱۵٫۵ میزان سرانه‌ای است که به مردم خدمات می‌دهیم  یک سوم از کلانشهر تبریز را مناطق حاشیه‌نشین تشکیل می‌دهد و این یک واقعیت است که در این مناطق امکاناتی جهت احداث پارک وجود ندارد اما با این حال ظرف ۲۰ سال گذشته، حدود ۲۵۰ پارک احداث شده است.

 

دخالت بر تغییر کاربری زمین در داخل شهر

وی در پاسخ به تغییر کاربری‌های صورت گرفته در داخل شهر خاطرنشان کرد : تغییر کاربری دست خود ما نیست بلکه تغییر کاربری در کمیسیون ماده ۵ در اداره راه و شهرسازی صورت می‌گیرد که یک عضو آن نیز شهرداری است ولی ایرادی که وجود دارد و خود من خواستار شده‌ام تا مدیرعامل سازمان سیما و منظر شهرداری به عنوان عضوی حضور داشته باشد تا بتواند در زمینه تغییر کاربری در داخل شهر دخالت کند.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، سیاست‌های شهرداری را عاملی در تفاوت پارک‌های بالاشهر با پایین شهر دانست و تصریح کرد: در سال جاری، منطقه ۴ تبریز با توجه به کم برخوردار بودن آن حدود ۴ پارک در این منطقه احداث شده است، کلانشهر تبریز با توجه به تاریخی و قدیمی بودن آن همواره با چنین مشکلاتی روبه رو هست، ما با شهری روبه رو هستیم که می‌خواهیم تغییرات بنیادی را در آن به انجام رسانیده و یک سری اقدامات که هیچ تعریفی از آنها نشده را در آن  بگنجانیم.

در اولویت قرار دادن کاهش چمن‌ها در کلانشهر تبریز

وی در ادامه با اشاره بر اینکه چمن نیز به دلیل دارا بودن یک دید زیبا در زمره فضای سبز قرار می‌گیرد، افزود: با توجه به اینکه نیاز آبی چمن‌ها بالاست از دو دهه گذشته کاهش چمن را در اولویت قرار داده و از درختچه و نهال‌هایی استفاده می‌کنیم که علاوه بر کاهش مصرف آب، زیبایی آن نیز حفظ شود اما به دلیل شیوه‌های اشتباه استفاده از چمن، اولویتی در زمان‌بندی مناسب جهت کاهش چمن در پیش رو داریم .

واکنش فرماندار تبریز

فرماندار تبریز امروز در واکنش به قطع درختان ابراز داشته که حفاظت از درختان و توجه به محیط زیست جزو نیازها و اولویت‌های اساسی جامعه بوده که همه باید به این موضوع توجه کنند، خصوصاً شهرداری و اداره کل محیط زیست که متولی فضای سبز و محیط زیست شهر است و خارج از تصمیم کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز هر گونه جابه جایی و قطع درختان ممنوع است.

نوشدارو بعد از مرگ سهراب

شهردار کلانشهر تبریز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که کاربری باغ ۲۹ بهمن به چیز دیگری تغییر نخواهد یافت و مالک باغ را مجبور خواهیم کرد دوباره در محل درختکاری کند.

باید گفت کار از کار گذشته چنان کمر همت بر قلع و قمع درختان بسته‌ایم که چشم‌مان نظاره‌گر نابودی فضای سبز نیست ما که چنین سرعت عملی داریم، کاش این سرعت عمل را قدری هم در رفع نواقص و حل مشکلات شهری به کارگیریم.