حامد،تنهابازیگرسندروم داونی در آذربایجان شرقی
حامد،تنهابازیگرسندروم داونی در آذربایجان شرقی

حامد؛ تنها بازیگر سندروم داونی در آذربایجان شرقی/ از رویای دیدن کلاه قرمزی تا رسیدن به پرده سینماهای استانبول حامد تنها بازیگر در آذربایجان شرقی است که سندروم مهربانی دارد و از سرزمین داون قدم به این دنیای پر هیاهو گذاشته و در نخستین تجربه بازی خود در فیلم کوتاه ۱+۲۱ شانس دیده شدن در […]

حامد؛ تنها بازیگر سندروم داونی در آذربایجان شرقی/ از رویای دیدن کلاه قرمزی تا رسیدن به پرده سینماهای استانبول

حامد تنها بازیگر در آذربایجان شرقی است که سندروم مهربانی دارد و از سرزمین داون قدم به این دنیای پر هیاهو گذاشته و در نخستین تجربه بازی خود در فیلم کوتاه ۱+۲۱ شانس دیده شدن در جشنواره های بین المللی ترکیه را پیدا کرده است.
حامد که در روزهای کودکی با دیدن فیلم کلاه قرمزی، همچون دوست کلاه قرمز مان بار سفر را بسته بود تا برود نه آقای مجری بلکه کلاه قرمزی را ببیند، اینک رویای خود را زندگی می کند و به عشق دیرینه خود فیلم و سینما رسیده است.
حامد در فیلم کوتاه ۱+۲۱ به کارگردانی حبیبه آهنگر نقش پسر جوانی را بازی می کند که دغدغه نگهداری پدرش را داشته و در این میان همه را به چالش می کشد.
حبیبه آهنگر کارگردان فیلم کوتاه ۱+۲۱، ایده اولیه ساخت این فیلم را خواهرزاده اش عنوان کرد و این چنین توضیح داد که خواهرزاده ام یک سندروم داونی است و نوع دوست داشتن این بچه ها با مردم عادی خیلی فرق دارد و تنها مخلوقی هستند که بدون هیچ ناخالصی صداقت و مهربانی را با دیگران قسمت می کنند.
وی از ریسک بالای کار با کودکان سندروم داون گفت و ادامه داد: پیش از شروع کار بسیاری از دوستان و همکارانم سعی در متقاعد کردنم برای انصراف از تولید این فیلم را داشتند و اینکه کار با چنین بچه هایی ریسک بالایی دارد و ممکن است در میانه کار همه چیز را رها کنند اما من به واسطه خواهرزاده ام با شخصیت کودکان سندروم داون آشنا بودم و نحوه ارتباط گیری و رفتار با آنها را می دانستم و فقط برای کند بودن حامد یک روز بیشتر برای کار تولید و فیلم برداری در نظر گرفتم.
آهنگر افزود: تمام مدت می ترسیدم حامد زود خسته شود و بگوید من دیگر نیستم و نمی آیم و یا شیطنت بکند اما در اولین دیداری که با حامد داشتم شگفت زده شدم و او عاشق فیلم بود و این بزرگترین شانس من است.
کارگردان جوان تبریزی که در دومین تجربه ساخت فیلم کوتاه خود، کار پر چالش و کار با کودک سندروم داون آن هم به عنوان نقش اول را انتخاب کرده بود، در خصوص تجربه کاری اش با حامد گفت: کار با حامد لطف خدا بود و هیچ سختی نداشت. شاید من لذت می بردم که سختی ها را متوجه نمی شدم و تنها سختی این فیلم کمبود بودجه بود.
وی شیرین ترین و بهترین لحظات تولید فیلم ۱+۲۱ را لحظاتی دانست که با حامد سپری شد و ادامه داد: حامد شیرین ترین لحظات را برای تمام تیم رقم زد و یکی از بهترین آنها فی البداهه رفتن هایش بود که اغلب در انتهای تمامی برداشت ها این کار را انجام می داد و یا زمانی که کمی دیر کات می دادیم خودش با علامت اوکی کات را اعلام می کرد.
حبیبه آهنگر، حامد را شگفت انگیز دانست و تعریف کرد: شیرین کاری های حامد در هر پلان خستگی تمامی عوامل را از تن به می برد و بقدری با علاقه همکاری می کرد که واقعا تعجب اور بود. البته نباید نادیده گرفت که تمام عوامل با حامد کاملا مهربان برخورد می کردن و لحظه ای نسبت به او بی تفاوت نبودن و از این بابت از همه تشکر می کنم.
به عقیده این کارگردان جوان؛ حامد و تمام سندرم داونی ها با اراده ترین و با استعداد ترین افراد هستند و برای اینکه توانایی خود را ثابت کنند با تمام وجود و قدرت اندکی که دارند پیش می روند و فقط کافیست مثل خودشان مهربان و صادق باشیم.
وی به منحصر بودن کودکان سندروم داون اشاره کرد و گفت: دوست داشتم تا منحصر به فرد بودن این کودکان را با عدد یک در عنوان فیلم به نمایش بگذارم که این چنین از دیگر افراد متفاوت بوده و بیانگر صداقت و مهربانی آنهاست.
حبیبه آهنگر با اشاره به هدف ساخت فیلم کوتاه ۱+۲۱ گفت: با ساخت این فیلم کوتاه تلاش کردم در حد ممکن پوسته فکری اشتباه جامعه را نسبت به این کودکان بشکنم و نشان دهم که هیچ کودکی ناتوان نبوده و تنها توانمندی های متفاوتی دارند و کودکان سندروم داون نیز می توانند در زیبایی های دنیای خود دیگران را غرق کنند.
گفتنی است؛ فیلم کوتاه ۱+۲۱ به فستیوال های Golden wheat award و چهارمین دوره فستیوال Andromeda در ترکیه راه پیدا کرده که در فستیوال گندم طلایی به مرحله فینال رسیده و در فستیوال Andromeda مراحل داوری خود را طی می کند. این فیلم همچنین در مهرماه سال جاری طی دو روز همراه با دیگر فیلم های راه یافته به این دو جشنواره بین المللی در سینماهای استانبول اکران خواهد شد.
فیلم کوتاه ۱+۲۱ با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران در تبریز ساخته شده و نگاهی بر لحظات زندگی پسر جوان مبتلا به سندروم داون، چالش های روحی و واقعیات زندگی او و خانواده اش دارد و حامد عزیز زاده بازیگر سندروم داونی در نخستین بازی خود به عنوان نقش اول ظاهر شده است.