سازه های مینیاتوری، کوچک اما پرکار
سازه های مینیاتوری، کوچک اما پرکار

به گزارش تایسیز اذربایجان  این نمایشگاه حاصل ذوق و تلاش جمعی از هنرجویان تبریزی با هدایت و آموزش استاد علی طباطبایی برپا شده و نمونه های متنوعی از اشیا و آثار مینیاتوری در آن به نمایش درآمده است. میکائیل نظری در آیین آغاز به کار این نمایشگاه، ضمن قدردانی از تلاش صورت گرفته توسط استاد علی […]

به گزارش تایسیز اذربایجان  این نمایشگاه حاصل ذوق و تلاش جمعی از هنرجویان تبریزی با هدایت و آموزش استاد علی طباطبایی برپا شده و نمونه های متنوعی از اشیا و آثار مینیاتوری در آن به نمایش درآمده است.
میکائیل نظری در آیین آغاز به کار این نمایشگاه، ضمن قدردانی از تلاش صورت گرفته توسط استاد علی طباطبایی و  آموزش هنرجویان مستعد و تلاشگر، ابراز امیدواری نمود با ورود این هنر به فاز اجرایی و همراهی با فعالیت های مرتبط مانند انیمیشن سازی و پروژه های سینمایی، شاهد تولدی دیگر برای این هنر جذاب در شهرمان باشیم.
وی با اشاره به اهمیت گسترش دامنه فعالیت های هنری، برگزاری اولین نمایشگاه گروه دال هاوس در شهر تبریز را گامی بلند در نگاه جهانی به هنر در شهر دانست و تصریح کرد: فعالیت مجموعه باغ کتاب تبریز در معرفی و ترویج این فعالیتهای هنری بسیار ارزشمند و چشمگیر است و استمرار این روند می تواند بسیار مفید به فایده شهرمان باشد.
نظری همچنین با هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه، الهه ابراهیمیان، ملیحه پارسا، سمانه پروین نژاد، میترا کیان بخت، سنا عباسعلیزاده، حسنا عبدالهی، مریم علیزاده به گفتگو پرداخت و از آثار به نمایش درآمده در این مجموعه دیدن کرد.
سازه های مینیاتوری در جهان با نام dollhouse   شناخته می شوند، ساخت این سازه ها مستلزم آشنایی با چند رشته هنری و مطالعه سبک های مختلف معماری و تاریخ هنر و تلفیق این رشته ها در اوج ظرافت و دقت می باشد. این سازه ها دارای قدمتی چندین هزار ساله هست و همواره با رشد تمدن بشری همگام با نیاز های بشر رشد و تغییر کرده است. اولین نمونه های شناخته شده در این زمینه مربوط به ۴ هزارسال پیش هست که در مقبره های مقدس شاهان مصری کشف شده، جنس این خانه ها از چوب بوده و خدمتگزاران، قایق، دام و حیوانات خانگی نیز درون آن وجود داشته است و قطعا برای اهداف مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت. اولین خانه های عروسکی مربوط به قرن ۱۶ است و با جزئیات کاملا دقیق و برای طبقه اشراف ساکن شهر های هلند آلمان انگلستان و به قیمت بسیار زیاد ساخته شده اند. بعدها خانه های کوچک تر مانند خانه تیت با ظاهر واقع گرایانه تری در قرن ۱۸ در اروپا ظاهر شد. آلمان تا جنگ جهانی اول جز معتبر ترین سازندگان این سازه ها بود که با وارد شدن به جنگ عملا صادرات این صنعت در این کشور متوقف شد.
بعد از انقلاب صنعتی ساخت این خانه ها از حالت دست ساز خارج شده و به طور فراینده ای تولید شدند که از جنس کابین های فلزی و اساس پلاستیکی بود است. امروز با برسی این سازه ها از اوایل قرن ۱۶ تا کنون می توان نوع معماری و فضای داخلی و چیدمان منازل را برسی و روند تحول آن را برسی و مورد مطالعه قرار داد و این سازه ها نقش مهمی در زمینه مطالعه تاریخ معماری اروپا بازی می کند.

گفتنی است نخستین نمایشگاه گروهی دال هاوس از ۱۷ تا ۲۲ آذر ۹۷ در ساعات ۱۲ الی ۲۰ در محل باغ کتاب تبریز واقع در خیابان امام، جنب پاساژ ونک آماده پذیرایی از علاقه مندان است.