سامانه سجام، نظارت مردم بر مردم و مردم بر مسئولان
سامانه سجام، نظارت مردم بر مردم و مردم بر مسئولان

همایش سامانه جامع اطلاعات مردمی “سجام” جهت آموزش دیده بانان پیشگیری از جرم با حضور “علی اصغر رفاهی” مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی برگزار شد. “علی اصغر رفاهی” در این مراسم با بیان اینکه ارتقا مسئولیت های […]

همایش سامانه جامع اطلاعات مردمی “سجام” جهت آموزش دیده بانان پیشگیری از جرم با حضور “علی اصغر رفاهی” مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی برگزار شد.

“علی اصغر رفاهی” در این مراسم با بیان اینکه ارتقا مسئولیت های اجتماعی عاملی بر کاهش ارتکاب جرم خواهد بود، اظهار کرد: اگر می خواهیم با جرایم مبارزه کنیم و از آنها پیشگیری کنیم باید مسئولیت اجتماعی افراد را بالا ببریم و علاوه بر آن تحقق و علمی نمودن این بحث مهم در فریضه مهم امر معروف و نهی از منکر در اصل ۸ قانون اساسی به دست نظارت مردمی و استفاده از شیوه های مختلف نظارت مردمی سپرده شده است.

وی با بیان اینکه نظارت در این سامانه به شیوه متمرکز از طریق نهادهای دولتی و غیردولتی هم می تواند انجام بگیرد، اظهار کرد: سیستم های مختلف نظارتی در قوه قضاییه، قوه مجریه و قوه مقننه وجود دارد. برای پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی ما نیازمند نظارت غیرمتمرکز و استفاده از ظرفیت های مردمی هستیم.

مدیر کل پیشگیری مردمی معاونت اجتماعی قوه قضاییه در مورد مهمترین محورهای برنامه سامانه سجام در نظارت مردمی اظهار کرد: با کمک این سامانه بزرگترین تشکل اجتماعی کشور در قوه قضاییه رقم خواهد خورد. دسترسی مردم به دستگاه قضایی از طریق فرهنگسازی پیشگیری های مردمی در گستره سرزمینی با ایجاد یک شبکه اجتماعی بزرگ صورت می گیرد و جرایم دستگاه ها در بدو پیدایش به نهادهای ذیربط و درون شبکه مرتبط می شود. همچنین با استفاده از پتانسیل عظیم مردمی در میان نهادها و سازمان های رسمی و غیررسمی، عمومی و خصوصی در راستای دیده بانی و اطلاع رسانی از جرایم در حوزه پیشگیری از وقوع جرم اقدامات لازم صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه این سامانه به صورت غیر فیزیکی همکارانی را دربردارد که مشارکت اجتماعی در کاهش آسیب ها را بر عهده دارند، افزود: به معنای خاص این سامانه با همسوسازی سازمان های مردم نهاد از جمله گروه های تخصصی، اقشار مختلف، گروه های مذهبی جامعه در راستای پیشگیری های مردمی تلاش می کند تا هدایت و همسوسازی  فعالیت های پراکنده را به صورت متمرکز در راستای اهداف پیشگیرانه به کار ببرد

رفاهی با بیان اینکه این سامانه می تواند با کنترل نامحسوس مجرمان مناطق جرم خیز را نیز نشان دهد، تصریح کرد: ارتقای حس مسئولیت اجتماعی، بها دادن به مسئولیت های اجتماعی خودجوش در راستای فعالیت های پیشگیرانه و استمرار و مداومت این موضوع از دیگر ویژگی های این سامانه است.

مدیر کل پیشگیری مردمی معاونت اجتماعی قوه قضاییه اظهار کرد: برنامه سجام به صورت ستادی و استانی در تمام استان های کشور به صورت کار مشترک میان این معاونت و شورای اجتماعی اجرا می شود.

رفاهی اظهار کرد: در این سامانه بانک اطلاعات جامع از داوطلبان خواهان مشترک از پیشگیری از وقوع جرم نیز دیده شده است. این سامانه در نظر دارد با استفاده از گسترش برنامه های مردم محور در مقابله با ۴ آسیب اجتماعی پیشگیری کند و با سالم سازی فضای آموزشی به صورت آزمایشی در توانمندسازی و پیشگیری از وقوع جرم بستر لازم را فراهم کند.

وی با اشاره به برگزاری دوره های ویژه برای دیده بانان منتخب استانی و شهرستانی در موضوع طلاق، اعتیاد، ناامن سازی محیط برای عاملان مواد مخدر و مراقبت پس از خروج معتادان از زندان و پیشگیری از خشونت اظهار کرد: استفاده از وضعیت سامانه سجام می تواند در صیانت از بنیان خانواده و همچنین آسیب های اجتماعی اقشار مختلف را حفاظت کند.

رفاهی خاطرنشان کرد: در سامانه سجام می خواهیم از اقدامات و کارهایی جلوگیری کنیم که عنقریب موجب وقوع جرم و آسیب می شود که از آن جمله می توان به ایمن سازی محیط کسب و کار و همچنین رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه در محیط های کسب و کار اشاره کرد.

مدیر کل پیشگیری مردمی معاونت اجتماعی قوه قضاییه گفت: تمام مقامات قضایی و اجرایی و همچنین استانی و شهرستانی در این زمینه تاکید دارند و گزارش دیده بان برای آنها ارسال می شود و موارد اجرایی با دستور قضایی بدون تشکیل پرونده به انجام می رسد.

وی خاطرنشان کرد: سامانه سجام به سامانه دولتی متصل شده و می تواند گزارش صحت سنجی دیده بانی در پیشگیری از وقوع جرم را روزانه در اختیار مقامات اجرایی مربوطه قرار دهند.

رفاهی در مورد اولویت های سامانه سجام اظهار کرد: اقدامات و جرایم علیه محیط زیست، جرایم و اقدامات علیه منابع طبیعی، جرایم مربوط به محیط کسب و کار و رعایت بهداشت که مرتبط با حوزه های کارگری هستند در اولویت این سامانه قرار گرفته اند.

وی یادآور شد: جرایمی که از طریق سامانه سجام در محیط کسب و کار و یا رعایت بهداشت گزارش می شود قابل ارسال به وزیر کار و وزیر بهداشت است که در این زمینه می توان به ممنوعیت بکارگیری افراد زیر ۱۵ سال در محیط کسب و کار اشاره کرد. ما می خواهیم با کمک وزارت کار و وزارت بهداشت نواقص فنی و بهداشتی در محیط کسب و کار را رفع کنیم.

مدیر کل پیشگیری مردمی معاونت اجتماعی قوه قضاییه با بیان اینکه احیای حقوق عامه از دیگر اهداف سامانه سجام است، اظهار کرد: پیگیری از وقوع جرم از دیگر وظایف قوه قضاییه است و هر جا شهروندان در کشور نقشی در حقوق عامه مشاهده کنند می توانند آن را از این طریق به قوه قضاییه اطلاع دهند که البته دادستان کشور و دادستان شهرستان و بخش مربوطه نیز در جریان این گزارش قرار می گیرند.

این گزارش حاکی است، حجت الاسلام “حکمتعلی مظفری” رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه سامانه “سجام” تقویت گرد پیوند میان مردم و قوه قضائیه است، ادامه داد: تحقق برنامه‌های پیشگیری از جرم بدون  همراهی و مشارکت مردم میسر نیست و نظام قضائی حاکم، نظام قضائی مبتنی بر سیاست جناحی مشارکتی است، بر همین اساس برای این که بستر و زمینه برای مشارکت مردم در زمینه کاهش و کنترل جرائم فراهم شود، سامانه جامع اطلاعات مردمی به اختصار “سجام” را در فضای مجازی راه اندازی شده است.

 رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در ادامه افزود: اقشار مختلف مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه یاد شده پس از ثبت نام و  احراز صلاحیت ، به عنوان ناظرین مردمی پیشگیری از وقوع جرم شناخته شوند، این امر که در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیز نقش بسزایی دارد می تواند آسیب های اجتماعی را کاهش دهد.

مظفری در پایان خاطرنشان کرد: سیستم قضایی کشور همواره به وصول اطلاعات موثق نیازمند است، با اجرای این طرح و مشارکت مردمی می‌توان در راستای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی جرائم با مشارکت مردمی موفق عمل کرد.