طرح پایش دانشگاه آزاد دستاوردهای ملموس و مؤثری نصیب جامعه می‌کند
طرح پایش دانشگاه آزاد دستاوردهای ملموس و مؤثری نصیب جامعه می‌کند

به گزارش تایسیز اذربایجان “عزیز جوانپور” توجه به تغییرات در پدیده‌های جهانی را ضروری خواند و گفت: نیاز به دانش به‌طور فزاینده‌ای بیشتر می‌شود و دانشگاه‌ها نیز دستخوش تغییر خواهند شد؛ بنابراین دانشگاه‌ها در صورتی می‌توانند در عرصه آموزش و پژوهش و خدمات‌رسانی ایفای نقش کنند که با تغییرات پیش بروند. وی افزود: طرح پایش به‌عنوان […]

به گزارش تایسیز اذربایجان “عزیز جوانپور” توجه به تغییرات در پدیده‌های جهانی را ضروری خواند و گفت: نیاز به دانش به‌طور فزاینده‌ای بیشتر می‌شود و دانشگاه‌ها نیز دستخوش تغییر خواهند شد؛ بنابراین دانشگاه‌ها در صورتی می‌توانند در عرصه آموزش و پژوهش و خدمات‌رسانی ایفای نقش کنند که با تغییرات پیش بروند.

وی افزود: طرح پایش به‌عنوان یک تحول مهم در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح و به اجرا درآمده و با توجه به نیازها و بهبود کیفیت پژوهش‌ها تهیه‌ شده و در راستای حصول به موفقیت، ایجاد تغییر و تحول و آینده‌نگری است. امروز سازگاری با تحولات علم و فناوری و پاسخگویی به چالش‌های پیش رو و مسئله‌محوری علم جزء ضروریات است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با اشاره به ساماندهی به امور پژوهشی و تحقیقاتی در طرح پایش افزود: وقتی پژوهش‌ها کاربردی و هدفمند باشند و دردی را دوا و معضلی را حل کنند، کارآمدی علم به اثبات می‌رسد و در این حالت است که پژوهش، پژوهشگر و دانشگاه قدر و قیمت می‌یابند و جایگاه والایی پیدا می‌کنند.

جوانپور، بی‌توجهی به کیفیت فعالیت‌های تحقیقاتی به‌خصوص در عرصه تحصیلات تکمیلی، غلبه دیدگاه کمیت‌گرایی، آموزش مبتنی بر انتقال دانش به‌جای ترویج خلاقیت و نوآوری و کارآفرینی، بی‌توجهی به نیازها و مسئله‌محوری پژوهش‌ها، نبود تفکر خلاق و نظارت کافی و معیارهای ارزیابی پایان‌نامه‌ها را از نارسایی‌های فعلی تحقیق و پژوهش دانست.

وی اظهار کرد: طرح پایش، بحث علم در خدمت توسعه و جامعه را که جزء بیانیه کنفرانس جهانی علم در سده بیست و یکم بوده را عملیاتی می‌کند. پایان‌نامه‌های دانشجویی خاستگاه  اصلی تولیدات علمی دانشگاه هستند و در طرح پایش نتایج تحقیقات در عرصه‌های مختلف تأثیر گذاشته و در نهایت به توسعه همه جانبه کشور می‌انجامد.