۷۰ درصد اسناد دشت گردیان آماده است
۷۰ درصد اسناد دشت گردیان آماده است

محسن نریمان روز سه شنبه در جلسه با اعضای تعاونی تولید روستایی دشت گردیان، با اشاره به برخی از ساخت و سازها و تغییر کاربری های غیر مجاز در این دشت، خاطرنشان کرد: طبق قانون، هرگونه تغییر کاربری و ساخت و ساز غیر مجاز باید تخریب شود، اما سازمان منطقه آزاد ارس در حال رایزنی […]

محسن نریمان روز سه شنبه در جلسه با اعضای تعاونی تولید روستایی دشت گردیان، با اشاره به برخی از ساخت و سازها و تغییر کاربری های غیر مجاز در این دشت، خاطرنشان کرد: طبق قانون، هرگونه تغییر کاربری و ساخت و ساز غیر مجاز باید تخریب شود، اما سازمان منطقه آزاد ارس در حال رایزنی برای تعیین تکلیف و تدوین الگو و مقررات ساخت و ساز در اراضی این دشت است.
وی اعلام کرد: مجوز لایروبی استخرهای برداشت آب دشت گردیان صادر شده و این موضوع در دست اقدام است.

وی با اشاره به وجود اراضی بدون کاشت، تاکید کرد: اراضی بدون کاشت از طریق مدیریت کشاورزی پیگیری شود تا مورد بهره برداری قرار گیرند.

نریمان در زمینه امنیت هر چه بیشتر این دشت، گفت: از طریق حراست سازمان محدودیت های ترددی برای انتقال و جابجایی لوازم در ساعات شبانه اعمال خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در پایان اعلام کرد: با توجه به آغاز فصل سرما، جاده های خاکی موجود دشت گردیان مورد بازبینی و اصلاح قرار می گیرد.

اعضای تعاونی تولید روستایی دشت گردیان نیز در این جلسه مشکلات و مسائل موجود را با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در میان گذاشتند.

تعیین تکلیف مشکلات ساخت و سازهای غیر مجاز و تغییر کاربری های غیر قانونی در دشت گردیان، تکمیل زیرساخت های دشت در حوزه برق، آسفالت باقیمانده جاده ها، رفع ایرادات شبکه آبرسانی و لایروبی استخرهای برداشت آب، اراضی کاشته نشده دشت، افزایش امنیت شبانه و همچنین ارائه اسناد مالکیت اراضی جزو موارد طرح شده در این جلسه بود .
به گزارش ایرنا، دشت گردیان در شمال هادیشهر و در فاصله ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر جلفا واقع ‌شده است و از شمال به ارتفاعات اوچ تپه، رودخانه ارس و جاده مرزی آسفالته جلفا-سیه رود و از شرق به اراضی روستاهای نوشروان و از جنوب به ارتفاعات پشت بایر و هادیشهر و از غرب به اراضی شوره زار شجاع و خط راه‌آهن تبریز-جلفا محدود می‌ شود.
مطالعات عمران اراضی ارس کنار توسط معاونت طرح و برنامه وزارت کشاورزی وقت در حدفاصل سدهای ارس و اصلاندوز در سال ۱۳۶۸ شروع و از ده متر مکعب سهم حق آبه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه ارس ۴/۱ مترمکعب در ثانیه آن به دشت گردیان اختصاص یافت.

واگذاری اراضی به بهره‌برداران از نیمه دوم سال ۷۹ آغاز شده است.

عملیات اجرایی طرح با سرمایه‌گذاری بانک زمین به ‌عنوان مجری و شرکت فراز آب به‌عنوان مشاور آغاز شد و با تفکیک۲۵۰۰ هکتار از اراضی ،اقدام به برنامه‌ریزی جهت بهره‌برداری دشت به ‌صورت کشت آبی و با نام تعاونی تولید گردیان کرد.
بر اساس اقدامات انجام شده ۱۸۳۳ هکتار از اراضی دشت گردیان جهت کشت و کار مناسب تشخیص داده شد که از این میزان ۱۴۲۱ هکتار به احداث باغ (زردآلو، انگور، پسته، آلبالو، فندق، سیب و کشت مخلوط) و ۴۱۲ هکتار برای زراعت (یونجه، ذرت علوفه ای و جالیز در کنار گندم و جو) اختصاص یافت.

دشت گردیان با توجه به ظرفیت‌های موجود در عرضه تولید کشاورزی می تواند یکی از بسترهای صادرات محصولات باغی مد نظر قرار گیرد و در زمان حاضر سالانه حدود ۲۰ هزار تن انواع محصولات باغی در آن دشت تولید می شود.

میزان اشتغالزایی در دشت گردیان حدود ۱۵۶۰ نفر است.