۸۰ درصد زباله های تبریز در خط بازیافت
۸۰ درصد زباله های تبریز در خط بازیافت

۸۰ درصد زباله های تبریز در خط بازیافت تایسیز نیوز- بازیافت پسماند در کلانشهر تبریز با تولید روزانه یک هزار تن زباله، ضرورتی اجتناب ناپذیر است و در این راستا افزایش حجم بازیافت پسماند شهری از ۵۰۰ تن به ۸۰۰ تن در روز در برنامه متولیان مدیریت پسماند این شهر قرار دارد. به گزارش تایسیز […]

۸۰ درصد زباله های تبریز در خط بازیافت

تایسیز نیوز- بازیافت پسماند در کلانشهر تبریز با تولید روزانه یک هزار تن زباله، ضرورتی اجتناب ناپذیر است و در این راستا افزایش حجم بازیافت پسماند شهری از ۵۰۰ تن به ۸۰۰ تن در روز در برنامه متولیان مدیریت پسماند این شهر قرار دارد.

به گزارش تایسیز نیوز، پسماند شهری یا زباله های خانگی بخشی از مواد زاید تولیدی در کلانشهرها است که روزانه صدها تن از این مواد از سوی شهروندان تولید و دفع می شود و به عقیده کارشناسان ذیربط بیش از ۷۰ درصد از این پسماندها قابل تبدیل به کود آلی و کمپوست، ۲۰ درصد قابل بازیافت و ۱۰ درصد غیرقابل مصرف است.

پسماند و زباله های خانگی به ۲ صورت خشک و تر از سوی شهروندان دفع می شود که بخش عمده ای از این زباله ها مانند کاغذ و مقوا، مواد پلاستیکی، شیشه و مواد فلزی قابل بازیافت بوده و بخش دیگری از آن ها قابلیت تبدیل به کود آلی و مصرف دوباره در بخش کشاورزی و بازگشت به محیط زیست را دارد و کارخانه های کمپوست مسیر بازگشت دوباره این مواد به چرخه مصرف را میسر می سازند.

کارخانه بازیافت و تولید کمپوست شهرداری نقش بسزایی در بازچرخانی مواد بازیافتی به چرخه مصرف ایفا می‌کند و علاوه بر نقش اساسی در رفع معضل و مشکل دفن زباله در کلانشهرها، موجب کاهش آلودگی زیست محیطی و درآمدزایی برای شهرداری ها می شود و کارخانه بازیافت پسماند شهرداری تبریز هم اکنون در ۲ خط ۲۵۰ تنی بخشی از پسماند تولید شده در این کلانشهر را بازیافت و به کود تبدیل می کند .

خط کامل ۳۰۰ تنی بازیافت زباله برای کارخانه کمپوست شهرداری تبریز خریداری می شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز با بیان اینکه سرانه تولید زباله در این کلانشهر روزانه ۶۳۰ گرم است، گفت: کارخانه کمپوست شهرداری تبریز در زمان کنونی دارای ظرفیت بازیافت روزانه ۵۰۰ تن زباله است و بر اساس برنامه ریزی انجام شده تلاش می شود این ظرفیت به ۸۰۰ تن در روز افزایش یابد.

«حبیبه هراتی» با بیان اینکه این کارخانه در سالیان گذشته در دست بخش خصوصی بود، افزود: با توجه به ضعف های بخش خصوصی در اجرای طرح های جمع آوری، تفکیک زباله از مبداء، بازیافت پسماند شهری و عدم بهره برداری مناسب از کارخانه پردازش و تولید کمپوست، سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز از شهریور سال گذشته این کارخانه را تحویل گرفت.

وی اظهار کرد: در زمان کنونی مراحل تعمیر و بازسازی و اورهال ( به روز رسانی ) ۲ خط این کارخانه هر کدام به ظرفیت ۲۵۰ تن در روز در حال انجام است و یک خط کامل و مجهز ۳۰۰ تنی نیز خریداری می شود و ظرفیت این کارخانه به ۸۰۰ تن افزایش می یابد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز با اشاره به پیش بینی تولید ۴۰۰ تن بیوگاز در کارخانه کمپوست پیش بینی تولید ۴۰۰ تن بیوگاز در کارخانه کمپوست تبریز، گفت: کارخانه سیمان صوفیان در نزدیکی شهر تبریز ظرفیت استفاده از این گاز با ارزش حرارتی بالا را دارد و در فصل زمستان مشکل کمبود گاز این کارخانه با استفاده از این بیوگاز رفع می شود.

هراتی، ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده امسال تلاش می شود کود آلی مورد نیاز فضای سبز این شهر نیز از طریق کارخانه کمپوست تامین شود.

سلول شماره ۲ تصفیه خانه پسماند تبریز کاملا ایزوله است

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز با اشاره به آغاز بهره برداری از سلول شماره ۲ تصفیه خانه پسماند این شهر با صرف بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته، گفت: تصفیه خانه پسماند تبریز در پنج سلول توسط قرارگاه خاتم الانبیا طراحی و ساخته می شود که بهره برداری از سلول شماره یک در حال اتمام است.

هراتی، افزود: سلول شماره ۲ این تصفیه خانه در سال گذشته بهره برداری شد و تنها سایت کشور است که کاملا ایزوله بوده و به هیچ وجه شیرابه ای از این سلول قادر به نفوذ به خاک نیست و شیرابه ها از طریق لوله های تعبیه شده به محل تصفیه خانه هدایت می شود.

سلول شماره ۲ این تصفیه خانه در سال گذشته بهره برداری شد و تنها سایت کشور است که کاملا ایزوله بوده و به هیچ وجه شیرابه ای از این سلول قادر به نفوذ به خاک نیست و شیرابه ها از طریق لوله های تعبیه شده به محل تصفیه خانه هدایت می شود.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه پسماند شهری تبریز مجهز بوده و قبل از هدایت شیرابه به تصفیه خانه، پیش تصفیه هایی انجام می شود، یادآور شد: شیرابه تصفیه شده نیز برای آبیاری فضای سبز این منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز گفت: سلول شماره یک دارای ظرفیت یک میلیون و ۳۳۰ مترمکعب، شماره ۲ ظرفیت یک میلیون و ۴۲۰ مترمکعب و سلول شماره ۳ نیز ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ مترمکعب دفن زباله را دارد.

هراتی، ادامه داد: سلول‌های شماره چهار و پنج نیز در راستای سیاست های کاهش ۲۰۰ تنی تولید زباله در کلانشهر تبریز در مرحله خاکبرداری متوقف شده‌ است.

۴۵۰ هکتار جنگل کاری در سایت مدیرت پسماند شهرداری تبریز ایجاد می شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز با بیان اینکه ۴۵۰ هکتار زمین از منابع طبیعی برای حفظ و گسترش فضای سبز و جنگل کاری در اختیار این سازمان قرار گرفته است، گفت: در زمان کنونی کاشت نهال در ۵۰ هکتار از این اراضی در برنامه این سازمان قرار دارد.

هراتی، با تاکید بر اینکه کاشت نهال در این اراضی باید تا پایان امسال انجام شود، افزود: کاشت نهال در سایت این مدیریت از آذر ماه سال گذشته آغاز شده است و این روند ادامه دارد.

وی با اشاره به وجود تنش آبی و قرار گرفتن ایران در منطقه خشک، یادآور شد: برای انبوه کاری و جنگل کاری در این اراضی از نهال های مقاوم به تنش آبی استفاده شده و تلاش می شود از شیرابه تصفیه شده برای آبیاری این نهال ها استفاده شود.

اختصاص ۲۰ دستگاه کامیون برای نوسازی ناوگان حمل و نقل پسماند شهرداری تبریز

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز با اشاره به ضرورت نوسازی ماشین آلات و تجهیزات سنگین پسماند این شهر، گفت: در این راستا با پیگیری های شهردار و اعضای شورای این شهر، ۲۰ دستگاه کامیون «یوجین» خریداری و پس از تجهیز به کمپکت زباله، تحویل این سازمان شد.

برای توسعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل سنگین پسماند شهرداری تبریز ۵۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

هراتی، با بیان اینکه این خودروها بر اساس توافق انجام شده با گروه تراکتورسازی تامین شد، ادامه داد: برای توسعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل سنگین پسماند شهرداری تبریز ۵۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اظهار امیدواری کرد با تخصیص اعتبار لازم در سال جاری، بتوان در راستای توسعه و خرید ماشین آلات مورد نیاز این سازمان از طریق سازندگان داخلی خودرو اقدام کرد.