۹۳ درصد بیکاران آذربایجان‌شرقی مهارت ندارند
۹۳ درصد بیکاران آذربایجان‌شرقی مهارت ندارند

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از فارس،  یعقوب نماینده امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز در مصلای اعظم امام خمینی(ره) با اشاره به هفته مهارت از اول تا ششم مردادماه اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای برای ایجاد مهارت و تخصص در مباحث فنی، افزایش مهارت تمام شاغلان و […]

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از فارس،  یعقوب نماینده امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز در مصلای اعظم امام خمینی(ره) با اشاره به هفته مهارت از اول تا ششم مردادماه اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای برای ایجاد مهارت و تخصص در مباحث فنی، افزایش مهارت تمام شاغلان و توانمندسازی آحاد جامعه تشکیل شده است.

وی افزود: در شرایطی ششم مردادماه روز مهارت و کارآفرینی را گرامی می‌داریم که جامعه بیشتر از هر زمان نیازمند این امر است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه برای افزایش درآمد، همه نیاز به مهارت‌آموزی دارند، گفت: مهارت‌آموزی هنر تبدیل دانستن به توانستن است چراکه انسان با دانستن به جایی نمی‌رسد بلکه باید آن را به مهارت تبدیل کند.

وی خاطرنشان کرد: باید نیروی کار نیمه ماهر، ماهر و متخصص در جامعه باشد و می‌توان گفت که امروزه سواد و دانش آموختن فقط به کلاس درس مرتبط نیست بلکه ما در سازمان در تمام سنین آماده ارائه خدمات هستیم.

نماینده ادامه داد: انسان بدون یادگیری موفق نمی‌شود و اگر در جاهایی از مملکت لنگ مانده‌ایم، به خاطر ضعف آموزشی است، از این‌رو در تمام شغل‌ها باید تلاش کرد تا یاد گرفت و آن آموزش‌ها را به کار بست.

وی با بیان اینکه مراکز آموزش و فنی حرفه‌ای به راحتی در دسترس شهروندان گذاشته شده و ارائه خدمات می‌دهد، تصریح کرد: ما در تمامی شغل‌ها نیاز به فن و حرفه داریم ولی در کنار آن باید شایستگی نیز باشد به عبارت دیگر باید مشارکت در کار تیمی، نگهداشتن مشتری، مستندسازی از کار، آگاهی از کارآفرینی و غیره باشد که همه این ابعاد در مراکز فنی‌ و حرفه‌ای وجود دارد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان با تاکید به اینکه در تمام شهرهای آذربایجان‌شرقی مراکز فنی و حرفه‌ای وجود دارد، توضیح داد: ۲۳ مرکز فعال و ۵۵۰ آموزش فنی و حرفه‌ای آزاد در استان وجود دارد و علاوه بر این مراکز فضاهای دیگری از جمله پادگان‌ها ایجاد شده که تمام آموزش فنی و حرفه‌ای در اکثر پادگان‌ خدمات ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: ۹۳ درصد بیکارهای استان به خاطر فقدان مهارت جوانان است به طوریکه  شاید مدرک تحصیلی در دست داشته باشند ولی مهارتی ندارند.

نماینده خاطرنشان کرد: برای گسترش خدمات فنی و حرفه‌ای آموزش در زندان‌ها، مراکز صنعتی و کارخانه‌ها، مرزنشینان، روستائیان،دانشجویان و دانش‌آموزان نیز از جمله برنامه‌های آموزش  فنی و حرفه‌ای استان است.

وی گفت: آموزش فنی و حرفه‌ای در تمام پیچ و خم شهر، حاشیه شهر و مناطق آسیب دیده وجود دارد و خدا را شاکریم که سالانه موفق به مهارت‌آموزی ۳۷ هزار  فراگیر هستیم که  معادل آن در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بخش خصوصی نیز وجود دارد.

مدیرکل ِموزش فنی و حرفه‌ای استان با بیان اینکه در پذیرش کارآموز مراکز فنی‌ و حرفه‌ای به صورت رایگان است، افزود: ۴ هزار و ۵۰۰ حرفه در مراکز فنی و حرفه‌ای وجود دارد که تنوع آن در هیچ دانشگاهی نیست و از این تعداد ۵۵۰ رشته در استان آذربایجان‌شرقی آموزش داده می‌شود.

وی در ادامه طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی را مورد اشاره قرار داد و گفت: بعد از ۲۸ سال طی مصوبه شورای عالی اشتغال هر کسبه بدون دغدغه بیمه می‌تواند  شاگرد جذب کند از این‌رو فراگیرها سواد آموزشی را یاد گرفته و کارآفرینی ایجاد می‌کنند.

نماینده بیان کرد: به عنوان شهروند جامعه، مسوولیت فردی و اجتماعی در قبال جامعه داریم و اگر از دستمان کاری برمی‌آید، باید انجام دهیم.

وی متذکر شد: طرح استاد و شاگرد مشمول بیمه حوادث بوده و عواقبی متوجه استاد کار نیست.

نماینده با تاکید به اینکه همه باید دست به دست دهیم تا طرح مهارت‌آموزی در محل کار را احیا کنیم، توضبح داد:افراد متقاضی شاگرد یا متقاضی استاد می‌توانند به مراکز فنی و حرفه‌ای و اداره کار مراجعه کنند و درخواست و راهنمایی دریافت کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی طرح کارآورزی برای دانش‌آموختگان دانشگاهی تصریح کرد: تمام بنگاه‌های اقتصادی و دفاتر فنی و حقوقی می‌توانند افراد دارای مدرک فوق دیپلم به بالا را به مدت ۶ ماه تا دو سال جذب کرده و دولت حقوق آنها را پرداخت می‌کند و این فرصت خوبی برای جوانان جهت اثبات خود و کسب تجربه عملی است.

نماینده افزود: جوانان به دلیل فقدان مهارت ارتباطی، داشته خود را نمی‌توانند انتقال دهند و دلیل آن نبود در محیط‌های عملی است.